صفحة: 101

מכללות ואוניברסיטאות . הגיל שבו מתחילים ללמד משתנה בארצות השונות והוא נע בין 6,5 , או 7 . ברב הארצות מתקימים למודים גם לפני בית - הספר בגני ילדים , החל במשפחתונים בגיל ו - 2 , גנון בגיל 3 וגן ילדים בגיל 4 - 5 . התפתחות בתי הספר בעבר הרחוק הכשירו ההורים וזקני הקהלה את הצעירים והכינו אותם למלא את תפקידם כמבגרים . בתי הספר הראשונים הוקמו לאחר המצאת הכתב , כי ממלאי תפקידים רמים כמו כוהנים ופקידים נזקקו לידע מיחד שנמסר בכתב . במצרים העתיקה היו בתי ספר להכשרת פקידים , שבהם למדו קרוא וכתוב , סגנון נאה וידיעות שמושיות בחשבון , במדידות ובמנהל . במסופוטמיה ( ארם נהרים ) נמצאו לוחות חמר מן האלף ה - 3 לפני הספירה , ועליהם רשימות מלים וסימנים ששמשו כנראה ספרי למוד ואמוני העתקה של תלמידים . גם בבבל העתיקה היו בתי ספר . הלבלרים ( הפקידים ) היו מקבלים את הילדים לבתיהם ומלמדים אותם את מקצועם . גם ליד המקדשים הוקמו בתי ספר שבהם למדו רפואה , אסטרונומיה , ספרות וחשבון . בהריסותיה של בבל העתיקה התגלו חדרי למודים וספסלים שהתלמידים ישבו עליהם . התגלו גם " מחברות " בכתות הלמוד . היו אלה לוחות חמר , שהמורה כתב בצד אחד שלהם והתלמיד בצד האחר . בסין העתיקה נוסדו בתי הספר הראשונים עוד באלף ה - 2 לפני הספירה . גם בהודו וביפן היו בתי ספר לפני אלפי שנים . בארץ כנען הונח היסוד לאחת המהפכות הגדולות בתולדות החנוך : פתח כתב אלפביתי ( כתב אותיות ) שהחליף את כתב החרטמים וכתב היתדות ( כתב סימנים ) ושמש יסוד לכתב העברי , היוני , הלטיני , הערבי וכתבים נוספים . הכתב האלפביתי היה יותר קל ללמוד , ועקב כך החלה ידיעת קרוא ו - כתוב להיות נחלת הרבים ולא רק נחלתם של ממחים . ואכן הוקמו בתי ספר ביון וברומא שבהם למדו פילוסופיה , לשון , מדעים מדיקים , שירה והתעמלות לא כל הילדים יכלו ללמד בבתי הספר . ביון העתיקה למדו ילדיהם של אזרחים בני חרין בלבד גם במצרים ובבבל זכו להשכלה רק בני המעמד העליון ילדי העניים בסין , יפן והודו לא זכו להשכלה . בעת העתיקה הושם דגש בהקנית השכלה וחנוך צבאי וזאת לבנים בלבד , בעוד שאת הבנות למדו נהול בית , טויה ואריגה ברומא , בסוף המאה ה - 2 לפני הספירה , התפתחה מערכת מדרגת של בתי ספר שנפוצה במרוצת הזמן בכל רחבי האימפריה הרומית בית - ספר יסודי שבו למדו ילדים ואף ילדות בני 6 - 12 קרוא , כתוב וחשבון , בית - ספר לגרמטיקה שבו למדו בני 12 - 16 דקדוק וספרות יונית ורומית ; בית - ספר לרטוריקה לבני 16 - 19 ממשפחות אמידות ומיחסות בלבד , שבו למדו את תורת הנאום והמדעים הדרושים לנואם משכיל . בתחלה היו בתי הספר בבעלות פרטית ורק במאה ה - ו לספירה תמכה בהם המדינה . בימי הבינים הוקמו רב בתי הספר באירופה על ידי הכנסיה ולמדו בהם בעקר למודי קדש החשובים לפלחן הדתי . רב התלמידים היו אלה שהכשירו את עצמם לנזירות ולכמורה . רמת ההשגים בימי הבינים היתה נמוכה משתי סבות : הלמודים התנהלו בשפה הלטינית , שלא היתה שפת הדבור , ובגלל המחיר הגבוה של כתבי היד נמצאו ספרים רק בידי המורים והתלמידים נאלצו לשנן את החמר בעל - פה . המצאת הדפוס ויצ"ר הניר גרמו למהפכה בדרכי הלמוד : הדפסו ספרי למוד ו - עקב כך חל שפור בדרכי ההוראה ונתנה תנופה להרחבת בתי הספר . אולם גם אז למדו בהם , כמו כיתת לימוד בבית - הספר היתה במאה ה - 19 קטנה ודחוסה בעשרות תלמידים , שישב ( על ספסלי עץ . בימינו התנאים נוחים הרבה יותר , ומעניקים לתלמיד מרחב ישיבה ולימוד

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار