|
صفحة: 92
בית דגון נשם זה נקראו שתי ערים בתקופת המקרא . בית דגון אחת היתה בנחלת שבט יהודה , ונקראה כנראה על - שם האל הפלשתי דגון , שחציו אדם וחציו דג . כיום שוכן במקום הישוב בית דגן , שהוקם בכפר הערבי הנטוש בית דג'ן , מדרום מזרח לתל - אביב . הישוב השני שנקרא בית דגון היה עיר בנחלתו של שבט אשר , כפי הנראה , במקום שבו שוכן כיום הכפר הדרוזי בית ג'ן בקרבת הר מירון אוער בית ג'ן דגון יהודה ביוז הלל ובית שמאי שני נתי מורש , שנקראו על שמות מיסדיהם - הלל ושמאי , שחיו במאה האחרונה שלפני הספירה . בתי המדרש התקימו גם בדורות הראשונים שאחרי חרבן הבית השני . הלל ושמאי נודעו בגישותיהם השונות ובחלוקי הדעות שהיו ביניהם בתחומי ההלכה . שמאי היה קפדן ונוטה להחמיר ואלו הלל - ענותן ותרן ונוטה להקל . תלמידיהם , שהבולטים בהם היו רבן יוחנן בן זכאי ורבי עקיבא , המשיכו ללכת בדרכיהם על פי שיטותיהם השונות במשנה מובאים הוכוחים בין שני ה " בתים " , גם מקרים שבהם חזר אחד מהם מדעתו . על אף חלוקי הדעות בעניני הלכה שררו , בדרך כלל , יחסי ידידות בין שני הבתים . ברב המקרים נפסקה ההלכה כבית הלל , ושיטתו היא השלטת בחיי הדת היהודית על כל זרמיה . הלכה הלל הזקן יוחנן בן זכאי משנה עקיבא , רבי שמאי בית - המקדש מרכז עבודת האלוהים . הוקם בירושלים על פסגת הר הבית , הוא הר המוריה . שני בתי - מקדש היו בישראל : מקדש שלמה ( הבית הראשון ) והמקדש שנבנה לאחר שיבת ציון ( הבית השני ) . בית - המקדש הראשון הוקם על ידי שלמה המלך בשנת 950 לפני הספירה ונחרב על ידי הבבלים בשנת 586 לפני הספירה . הבית השני נבנה לאחר הפסקה של כ - 70 שנה , בשנת 516 - 515 לפני הספירה בערך , אחרי שיבת ציון . תחלה היה זה בנין צנוע ודל , ורק בימי החשמונאים , ואחר כך בימי הורדוס , נבנה מקדש גדול ומפאר . מקדש זה נשרף על ידי המצביא הרומאי טיטוס במלחמת היהודים נגד הרומאים , בשנת 70 לספירה . בית - המקדש נקרא במקרא בשמות רבים ושונים . בית ה', בית אלוהים , היכל קדש , היכל ה', היכל , דביר ועוד ועוד . השם בית - המקדש מופיע רק פעם אחת בתנ"ך אך נעשה מקבל במשנה ובספרות היהודית המאחרת . תולדות הבית , תאורו , סדר עבודת הקדש שבו , חרבנו , האגדות הקשורות בו , מקומו בתולדות העם וחזון הקמתו לעתיד לבוא , כבית - תפלה לכל העמים , הפכו לאחד הנושאים המרכזיים ביהדות גם בדתות האחרות , בנצרות ובאסלאם , ידוע בית - המקדש היהודי בירושלים ובספרות ובאמנות הנוצרית במיחד הרבו לעסק בו . לפי המסרת התקים הבית הראשון 410 שנים , והשני - 420 שנה . בתודעת העם היהודי בכל דורותיו ובכל תפוצותיו , היו שני בתי - המקדש סמל לקיום העם ולשאיפתו לחיים עצמאיים בארצו . הבית הראשון לצרך בנית בית - המקדש כרת המלך שלמה ברית עם חירם מלך צור , וזה ספק לו אמנים ובנאים ממחים שחסרו בישראל , וכן ארזים מן הלבנון . שלמה שלח גם אנשים משלו לכרת עצים ביערות הלבנון ולחצב אבנים . בית - המקדש הוקם מצפון לעיר דוד , במקום שבו עקד , לפי המסרת , אברהם את יצחק . הוא נבנה מאבני גזית וצפה בעצי ארז . ארכו של מקדש שלמה היה 70 אמות ( כ - 35 מטרים ) ורחבו 20 אמות ( 10 מטרים ) . התנ"ך והמקורות המאחרים יותר מספרים , כי האבנים שמהן נבנה בית - המקדש לא סתתו בכלי ברזל , מכיון שמברזל מיצרים חיילים רומאים מעבירים את כלי בית - המקדש לרומא , לאחר שהחריבו את בית - המקדש השני . מנורת הזהב וכלי המקדש מופיעים אף בשער הנצחון " שער ט , טוס " - שהקימו הרומאים כדי לפאר את נצחונם
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|