|
صفحة: 16
בשנים 1638 - 1917 שלטו בה הטורקים בשנת 1921 היתה לבירת עיראק . בבגדאד יש שלוש אוניברסיטאות , שכלן נוסדו לאחר שעיראק קבלה עצמאות ב - 1920 . בינואר 1991 , בעת מלחמת המפרץ , נפגעה מהפצצות של מטוסים אמריקניים . יהודי בגדאד קהלה יהודית ישבה בעיר מאז הוסדה , והיתה למרכזה של יהדות עיראק . מן המאה ה - 9 עד המאה ה - ו ו היא היתה המרכז היהודי החשוב ביותר בעולם . ישבו בה ראשי הגולה והגאונים והיא הוציאה מתוכה גדולי - תורה , רופאים מפרסמים ומשוררים . כשהנוסע רבי בנימין מטודלה בקר בעיר במאה ה - 12 , מצא בה 40,000 יהודים . במאה ה - 3 1 החלה הקהלה לרדת מגדלתה . השלטון המונגולי התיחס יפה ליהודים , וכששבו הערבים לשלט בעיר , הם נקמו ביהודים . בימי שלטון הטורקים שבה ועלתה חשיבות הקהלה היהודית בבגדאד , ולפני מלחמת העולם השניה ישבו בבגדאד 90,000 יהודים . אחרי קום מדינת ישראל עלו רבם לארץ . המעטים שנשארו סבלו מרדיפות קשות בנימין מטודלה גאונים הרון אלרשיד מונגולים למסופוטמיה ( ארם נתרים ) עבאסים עיראק פרת וחדקל ראש הגולה בגדים נסות לגוף , העשויה בדרך כלל בד , צמר או עור . תפקידו העקרי של הבגד הוא להגן על הגוף מפני החם והקר . אולם יש לו תפקידים וערכים נוספים , כמו להצניע איברי גוף מסימים וליפות את דמותו של לובש הבגד . באקלימים שונים דרושים סוגים שונים של מלבושים , כדי שיוכלו להגן היטב על הגוף מפני פגעי מזג האויר . למשל , הבגדים הארכים , המכסים את כל גופו של הבדוי ההולך במדבר , נועדו להגן על עורו מפגיעתן הקשה של קרני השמש החמות . השכבות שבבגדי הפרוה של האסקימואי נועדו לשמר על חם גופו ולהגן עליו מפני הרוח והקר העז השוררים בארצות שבהן הוא חי . אולם בני האדם לובשים בגדים גם למטרה אחרת - כדי לקשט את עצמם . יש חוקרים הטוענים כי בני האדם לבשו בגדים כקשוט עוד לפני שהתחילו ללבש בגדים להגנה מפני מזג האויר . יש עדין שבטים בעולם הלובשים רק בגדים מעטים או שאינם לובשים בגדים כלל , אך מתקשטים בשפע קשוטים בעקר לקראת מארע חגיגי . במרוצת הזמן הפך הבגד גם סמל למעמד חברתי ובטוי לטעמו ולאפיו של הלובש אותו . הבגדים מגלים לעתים את מקצועו של האדם . כך הדבר לגבי לובשי המדים : שוטרים , חילים , כבאים , שופטים , אנשי דת ובעלי מקצועות אחרים . הבגדים גם מצביעים לפעמים על אמונתו , דעותיו , סגנון חייו ולאמיותו של לובשם . לדגמה , בני אדם אדוקים בדתם לובשים בדרך כלל בגדים צנועים המכסים את גופם . יהודים חרדים , למשל , לובשים באפן קבוע בגדים בעלי צבע וצורה מסימים וכסוי ראש . את " ילדי הפרחים " , שבעטו במסכמות החברה בשנות ה - 60 של המאה ה - 20 , היה נתן לזהות באמצעות הלבוש הססגוני והמרשל שלהם . הבגדים עושים את האדם ? בתקופות קודמות היה קל לקבע מאיזו ארץ בא האדם על פי לבושו . בימינו צמצמו אמצעי התקשרת את המרחקים וחשפו את הרגליהם של בני אדם מחלקים שונים של העולם . אפנות הלבוש נפוצות עתה מהר , משפיעות על בני אדם בעולם כלו ומשנות את הרגליהם . את התלבושות המסרתיות או הלאמיות המיחדות לבני עמים שונים נתן לראות כיום כמעט אך ורק בימי חג ומועד או בטקסים באמצע , ת הבגד האדם יכול לבטא את ייחודו ואת היצירתיות שבו . ילדה טיבטית זו חובשת כובע מקושט בדמיון ובמקוריות בתקופות שבהן היו הבדלים גדולים בין המעמדות השונים בחברה , היה הבגד עדות בולטת למעמדו ולמקצועו של לובשו בתמונה - " הרוכל', איור מתוך הספר " לבושם של בני המעמד הנמוך בלונדון " , שיצא לאור ב - 820 1
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|