صفحة: 191

השרות האזורית לקלט עשרות ערוצי שדור מרחבי העולם . הפקוח על הטלויזיה בכבלים נתן ל " רשות השניה " שהוקמה גם היא על פי חק . הערוץ השני מממן את שדוריו מתשלומי המנויים המתחברים לתחנות הכבלים ומפרסומות המשדרות בו . אינטרנט איתות דאר דיקטטורה דמוקרטיה זכיות האדם חקר דעת הקהל טכנולוגיה טלויזיה טלפון יחסי צבור לוין נוחשב עתון פקסימילה פרסמת רדיו תרבות התרבות היא כלל הידע , היכולות והמימניות , דרכי החשיבה וההתנהגות , החפצים והכלים , שיצר ורכש האדם . התרבות נקנית ונלמדת והיא הפוכה של הטבעי . בעמים שונים ברחבי העולם התפתחו תרביות אפיניות בעקבות תנאי החיים והמסורות שנוצרו בהם במהלך הדורות . חקר התרביות האנושיות הוא נרחב ביותר וכולל את למוד התרביות השבטיות , הלאמיות והעממיות ; חקר ההשפעות התרבותיות ותפוצתן ; השואות בין תרביות שונות - כגון בין התרבות היהודית ליונית או בין התרבות הערבית לישראלית . תרבות ותת - תרבות התרבות היא תוצר של היכלת השכלית הגבוהה של האדם , ולכן היא אחד המאפינים הבולטים שלו . היא התפתחה במהלך ההיסטוריה האנושית הארכה והעברה , תוך כדי סנון ומיון , מדור לדור . לצד התורשה , יש לתרבות חלק נכבד בעצוב ארח החיים ודרכי החשיבה וההתנהגות של בני האדם . כל קבוצה , חברה או עם קובעים להם כללי חיים , מסורות , אמונות ודעות משלהם , ומכאן השני הקים בין התרביות בעולם . בימינו נוטים לראות בתרבות חלק ממכלול ההתרחשיות החברתיות בקרב המין האנושי : וזהו תחום נרחב ביותר הנוגע למעשה בכל ענפי האמנות והמדע : פילוסופיה ופסיכולוגיה , סוציולוגיה , אנתרופולוגיה , פילולוגיה ( תורת הלשונות ) , טכנולוגיה , מדעים מדיקים ומדעי הטבע , ספרות , ציור ופסול , מחול וקולנוע ועוד ועוד . לכן אפשר לומר , שכל הערכים שבאנציקלופדיה " אביב חדש לנער " הם למעשה נסיון לענות באפן חלקי על השאלה : מהי תרבות ? בשנים האחרונות רווח גם המשג " תת - תרבות " המצין תרבות המתפתחת בתוך קבוצה מסימת של בני אדם . כך מדברים על " תרבות נער", וכן על " תרבות המונים", המבססת בעקר על צריכה רחבה של מוצרים המתאימים לטעמם של רבים ומטרתם העקרית היא לשעשע . יש הטוענים שרצוי לעודד את התת - תרביות , כי הן מבטאות צדדים שונים בחברה הכללית . הן גם תורמות לרבוי , למגון ולמרכבות שלה . תרבות חמרית ותרבות לא - חמרית התרבות החמרית מכנה לפעמים גם טכנולוגיה או ציויליזציה . היא כוללת את כל הכלים והמכשירים המשמשים ליצור ; את שיטות התובלה וההכנה של מצרכי מזון ; וכן תחומי פעילות כגון : בניה , יצירת כלי נשק , הכנת בגדים , יצור תרופות , תכשיטים וכלי . התרבות החמרית כוללת גם את המבנה והצורה שבה מארגנים את החברה - שבט , עדה , מעמד , מדינה - הקובעת פעמים רבות את אפיה של הפעילות החמרית והכלכלית בה . התרבות הלא - חמרית ( קולטורה בלעז ) , כוללת דפוסי התנהגות , ערכים מוסריים , נימוסים , מנהגים , הרגלים חברתיים , חקים ותקנות , צורות ארגון של המשפחה , וצורת התאגדות של מוסדות כלכליים ומדיניים . היא גם כוללת עניני דת ואמונה , אמנות ומשחקים , ספרות וחנוך , לשון וארחות חיים , השקפות מדעיות ועוד . התרבות החמרית והתרבות הלא - חמרית משפיעות זו על זו . הבדלי תרביות התרבות היא אמצעי הסתגלות של האדם היחיד לחברה שבה הוא חי , ושל החברה כלה לתנאים הטבעיים של הסביבה , כגון האקלים והצמחיה . התרבות מבססת על טבעו של האדם לחיות בחברה ועל יכלת הלמידה שלו . כדי להיות חלק מחברה חיב היחיד ללמד את הערכים , האמונות ודרכי ההתנהגות שנוצרו בה במהלך התקופות . לכן אין למעשה קבוצות של בני אדם שהן " מחסרות תרבות", ולעמתן קבוצות המצטינות ב " תרבות גבוהה". ההשקפה כאלו תרבות אחת גבוהה ובעלת איכות יותר מתרבות אחרת , נובעת ממנהגי ההתנשאות של עמים מסימים ( בעקר באירופה ) על פני עמים אחרים ברב היבשות האחרות , שהיו " נחותים " בעיניהם . על פי רב התבטאה " נחיתות " זו בדרגת ההתפתחות הטכנולוגית , אך לא בתחומים הנכללים במשג תרבות לא - חמרית . אף על פי כן ראו עמי אירופה - וחלק מעמי אסיה - חובה ואף בשלהי המאה העשרים התקשורת היא גורם מרכזי ורב כוח בחברה , המשפיע ביותר על אורח חיינו . בכוחה לקשר בין בני אדם מתרבויות שונות וממקומות רחוקים . בתמונה - צלחת לווין , אחד מהתוצרים הטכנולוגיים הבולטים שהביאו לפריחתה של התקשורת .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار