صفحة: 172

תעשיה כימית תעשיה ליצור חמרים כימיים ( כימיקלים ) ממקורות טבעיים או מכימיקלים אחרים . התעשיה הכימית היא אתת התעשיות הגדולות ביותר בעולם , כי הכימיקלים הם הבסיס לכל שאר התעשיות . כל מוצר כמעט , שאנו משתמשים בו דורש חמר כימי כלשהו לשם הפקתו . התעשיה הכימית שוקדת על גלוי ויצור תרכובות חדשות , בנוסף להפקת התרכובות הקימות . התלות הגדולה בתעשיות הכימיות הביאה להתפתחות המהירה והעצומה שלהן ולקדום המדעים העוסקים בחמרים כימיקליים . חמרים סינתטיים ( מלאכותיים ) רבים המצאו כתחליף לחמרים טבעיים כמעט בכל תחום בחיינו . אנו מקפים בחמרים סינתטיים שלא היו קימים אך לפני כמה עשרות שנים - עט הפלסטיק שאנו כותבים בו , הכסא שעליו אנחנו יושבים העשוי לעתים כלו מפלסטיק , או שהוא כולל רפוד וצבע סינתטיים , עטיפות הספרים והמחברות , כלי הנגינה ועוד ועוד . נוהגים לחלק את התעשיה הכימית על פי התוצר הסופי שלה . יש תעשיה כימית חקלאית המיצרת חמרי הדברה , כלים ומכשירים חקלאיים , תעשיה כימית למוצרים אלקטרוניים , תעשית תרופות , תעשית בגדים , ועוד . בחלקה שכיחה אחרת מחלקים את התעשיות הכימיות לשלוש קבוצות : כימיקלים בסיסיים פשוטים ; חמרי בינים כגון מוצרי פלסטיק , סיבים וכדומה ; מוצרים מגמרים כגון דשנים , תרופות , צבעים וחמרי הדברה . התפתחות התעשיה הכימית האדם החל לשנות מוצרים טבעיים ולהפך אותם למוצרים אחרים המתאימים לצרכיו עוד בעת העתיקה . לדגמה , כדי ליצר זכוכית ערבבו חול עם גיר ותחמוצות מסימות . כדי להפך ענבים ליין בצעו תהליך של תסיסה טבעית . אט - אט נאגר ידע רב על התכונות של החמרים השונים ועל אפן יצורם . אולם רק כאשר החל מדע הכימיה להתפתח החל יצור המוני של חמרים חיוניים . יש המיחסים את " הלדת " התעשיות הכימיות לתחלת היצור ההמוני של החמרים האלקליים - חמרים הכוללים תרכובות נתרן או אשלגן יחד עם חמצן ומימן - המשמשים בין השאר בתעשית הסבון , הזכוכית וחמרי ההלבנה . אחר כך פתחו תעשיות שהתבססו על הידע שנצבר בכימיה אורגנית , למשל , תעשיות פטרוכימיות שהתבססו על פתוח מוצרים ממרכיבי הנפט הטבעי כגון פלסטיק , צבעים , גומי סינתטי , תרופות , חמרי הדברה וחמרי דשון . רב רבם של מוצרים אלה פתחו לאחר מלחמת העולם השניה . התעשיות הכימיות בישראל מפתחות מאוד . " מפעלי ים המלח " הוא בין המפעלים הגדולים בעולם ביצור כימיקלים ודשנים שמקורם בעבוד תוצרי ים המלח - ובעקר האשלג , ובאחרונה הוקמו בארץ מפעלים ליצור חמרים פלסטיים עמידים . וכונית ים המלח נימיה נחשת נפט פלסטיק תסיסה תרכבת ותערבת תפאורה עצוב החלל והבמה בתאטרון . התפאורה מנסה לתאר מציאות כלשהי באמצעות אבזרים האפיניים לה או אבזרים המסמלים אותה . לא תמיד נחשבה התפאורה למרכיב חשוב . בתאטרון היוני , למשל , סמל בית הבמה , ששמש לאחסון התלבושות והמסכות , ושממנו נכנסו ויצאו השחקנים , גם את ביתו של הגבור . המחזות התרחשו תמיד במקום צבורי , שאינו מגדר במדיק , ולכן עצובו של חלל הבמה לא נראה חשוב במיחד . גם בתאטרונו של שקספיר לא הושם דגש רב בתפאורה . קיר הבמה האחורי , ובו כניסות ויציאות , וכן מרפסת בקומה העליונה , ספקו את צרכי המחזה . אך בכל זאת , בתאטרון זה נהגו להשתמש באבזרים ובפריטי רהוט שעזרו לעצב את המציאות הבימתית . תאטרונים אלה , שלא יחסו חשיבות לתפאורה , השתמשו במקומה בתאורים מלוליים כדי להגדיר ולאפין את מקום ההתרחשות . כך , למשל , פותח כרוז את מחזהו של שקספיר , " הנרי החמישי", בתאור שדה הקרב שבו אמורה להתרחש מרבית העלילה . במהלך התקופות החלו להשתמש בתאטרוני אירופה במסך אחורי מציר , שתאר באפן כללי את זירת ההתרחשות : רחוב , ארמון או יער . רק בסוף המאה ה - 19 , כאשר הופיע קטע מתוך מחזהו של ויליאם שקספיר ' הלילה השנים - עשרה בתקופתו של שקספיר לא הרבו להשתמש בתפאורה . רק במאתיים השנים האחרונות היא הפכה חלק מרכזי באומנות התיאטרון . התעשייה הכימית מייצרת כמעט את כל החומרים שבהם אנו משתמשים מדי יום . חלק ממוצריה אנו צורכים בעקיפין , דרך תעשיות אחרות , כמו החומרים המוכנסים למזון , או ישירות כמו חומרי הדברה . אחת הבעיות הקשות ביותר בתעשייה זו היא תוצרי הלוואי המסוכנים שלה הגורמים לזיהום סביבתי קשה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار