صفحة: 153

תכשיטים העשויים מחרוזים , בעקר מחמרים טבעיים כמו עץ , צדפים , ענבר , שנהב , עצם , וגם זכוכית . החרוזים הם בדרך כלל קטנים ובמרכזם נקב המאפשר להשחיל אותם על חוט כדי ליצר שרשרת , צמיד או עגילים . בתרביות שונות מעניקים לתכשיטים מסימים משמעות מיחדת . יש הטוענים כי הקדמונים ענדו חרוזים עשויים מצפרנים ומשנים של בעלי - חיים לא רק לשם קשוט אלא מתוך אמונה , כי העונד אותם מסגל לעצמו את כחה של החיה . בתקופות מאחרות יותר ועד היום , קבלו הכתר והשרביט משמעות מיחדת והפכו סמל למעמד המלוכה . מלכים היו עונדים גם טבעות חותם , שבעזרתן אשרו מסמכים רשמיים . וזהו גם מקור שמן - להטביע חותם , כלומר לחתם בטבעת המלך . יש תכשיטים הקשורים בדת מסימת או מסמלים השתיכות לקבוצה כלשהי , כגון מחרזת התפלה המסלמית , המגן - דוד היהודי או הצלב הנוצרי . יש גם טבעות הנושאות סמל של אוניברסיטה או מועדון , שאליהם משתיכים העונדים אותן . טבעת הנשואים , העשויה לרב זהב , הפכה לסמל בין - לאמי כמעט להתקדשותם ולמחיבותם ההדדית של שני בני הזוג . במרוצת הזמן הפכו התכשיטים יקרי הערך בטוי והוכחה לעשרו הרב או למעמדו הרם של העונד אותם . סוג אחר של תכשיטים הוא הקמעות , כגון הח'מסה שצורתה כף יד או העין הכחלה . העונדים אותם מאמינים כי הקמעות ישמרו עליהם מכל רע ויביאו להם מזל טוב . בימינו מיצרים תכשיטים מחמרים רבים : יש בהם המעצבים בסגנונות עתיקים והעשויים מחמרים מסרתיים , ויש המפגינים אפנות וסגנונות חדשים , ומיצרים מחמרים חדישים כמו פלסטיק ופיברגלס . בימינו נוהגים הצעירים לקשט בנזם , שיעד מלכתחלה לאף , חלקים יוצאי דפן בגופם כמו העפעף והטבור . אבני - חן אפנה זהב כסף קדרות תל גבעה המכילה שרידי ישובים קדומים שחרבו . התל נוצר משכבות ישוב שנבנו ונהרסו חליפות באותו המקום במהלך התקופות . ראשיתו של תל בישוב שנבנה באותו מקום לפני אלפי שנים . מקימיו בחרו בדרך כלל במקום הקרוב למקור מים , והעדיפו לבנות אותו על גבעה טבעית כדי להקל את בצורו והגנתו . בתחלה נבנו בקתות חמר , אך במשך הזמן הן התמוטטו ובתים חדשים נבנו במקומן . בשעת אסון טבע או מלחמה נהרסו הבתים והישוב נעזב , עד שחזרו אליו ובנו אותו מחדש . בדרך כלל נבנה הישוב החדש על גבי עיי המפלת של הישוב הקודם , וכך הלך התל וגבה עם כל תוספת של " שכבה " חדשה . בארץ - ישראל , שהיו בה מלחמות רבות במהלך ההיסטוריה , חזר הדבר ונשנה פעמים רבות , וכך ישנם בארץ תלים ובהם עשרים שכבות ישוב ויותר . ככל שגבה התל , כן הצטמצם שטחו העליון . בתקופה ההלניסטית ( המאה ה - 3 לפני הספירה ) , כשהחלו לבנות ערים גדולות ומתכננות , כבר לא הספיק שטח התל . לכן הוא נעזב והעיר הוקמה במישור , בדרך כלל בסמוך לישוב הקדום . החרבות שעל התל התפוררו , התכסו בעפר שהביאה הרוח , והתל התכסה בצמחיה . לעתים נשכח מקומו וזכרו של הישוב הקדום , ולעתים שמר התל על השם העתיק של המקום . החרסים ושאר שרידים קדומים שנמצאים בתל ובסביבתו מושכים אליו את החוקרים , החושפים בחפירות ארכאולוגיות את הישוב הקדום ואת תולדותיו . . - בין התלים החשובים בארץ - ישראל : מגדו , חצור , גזר , בית ירח , בית - שאן , לכיש , תל דן ועוד . ארכאולוגיה בית שאן גזר דן , תל חצור לכיש , תל מגדו תל - אביב - יפו עיר במרכז הארץ , השוכנת על חוף הים התיכון . העיר השניה בגדלה בארץ , אחרי ירושלים , ומרכזה הכלכלי והתרבותי . מספר תושביה כ - 00 ס , 356 תושבים . תחלה השתרעה תל - אביב מדרום לאפיקו התחתון של הירקון , ואחר כך התפשטה גם מעבר לנהר צפונה . חמש ערים נוספות משיקות לה ומהוות יחד אתה רצף עירוני של קרוב למיליון תושבים , הגדול ביותר בארץ : בת - ים וחולון מדרום לה , וגבעתים , רמת גן ובני ברק ממזרח לה . עד מלחמת ששת הימים , ב - 1967 , היא היתה הגדולה בערי הארץ , אך לאחר המלחמה גדל מספר תושבי ירושלים ואלו אכלוסית תל - אביב קפאה על שמריה ואפלו פחתה מעט , בגלל כמה סבות : בשל יקר דירותיה עקרו רבים מצעיריה בארץ - ישראל ישנם עשרות תלים . בתמונה - תל בית שאן . מגדלור מפיץ אור וכתובת " אבנך ונבנית " בסמל עיריית תל - אביב - יפו , העיר העברית הראשונה . למטה : שדרות רוטשילד בתל - אביב , בקמע הקרוב לרחוב אלנבי , כפי שנראו בסוף שנות העשרים . השדרות היפות היו אז לב ליבה של העיר העברית הראשונה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار