صفحة: 44

טבעותיו הקדמיות בקרקע ושוב מכוץ את שריריו ומקדם את פלג גופו האחורי קדימה . בצורה זו השלשול יכול גם לנוע לאחור ועל ידי פתול גופו - גם לנוע לצדדים . נשימתו של השלשול מתבצעת דרך כל שטח גופו , ומכיון שרק דרך עור לח מסגל האויר לחדר לתוך גוף השלשול , מצויים בעורו תאים מיחדים המפרישים ריר ודואגים שהעור יהיה תמיד לח . מכיון שהשלשול חי בסביבה דלה באויר , מצוי בדמו צבען ( פיגמנט ) נשימה אדם , המוגלובין , המסיע לו בנשימה . ההמוגלובין , המצוי גם בדמנו , חסר בגופם של רב מיני התולעים , אך הוא מצוי אצל השלשול ואצל קרובו שלשול הצנורות , המשמש להאכלת דגים באקוריון . גם שלשול הצנורות חי בסביבה דלה -'. - בחמצן , ולכן דמו אדם ומכיל המוגלובין . ארח חיים , מזון ורביה השלשול חי בתוך הקרקע הרכה ומתחפר בה . הוא נזון מחלקי צמחים רקובים שהוא בולע יחד עם הקרקע . החמר האורגני ( החי והצומח ) שבמזונו מתעכל במעי השלשול , והקרקע הלא מנצלת יוצאת דרך פי הטבעת . במהלך התקדמותו ואכילתו מטיב ( משביח ) השלשול את הקרקע ובעקר מאורר אותה , ובכך הוא עוזר לגדולים ומשפר את היבולים . השלשול הוא דו - מיני ( אנדרוגינוס ) , כלומר משמש גם כזכר וגם כנקבה . בעונת הרביה מפרים שני שלשולים זה את זה ולאחר מכן מטיל כל אחד מהם כעשר פקעות קטנות , שבהן כ - 20 ביצים קטנות . לאחר ששה עד שמונה שבועות בוקעות הביצים ושלשולים זעירים דקים יוצאים לקרקע , שבה יחיו ויגדלו . המוגלובין תולעים שמאי מגדולי החכמים בימי הבית השני ( המאה ה - ו לספירה ) . אב בית - הדין של הסנהדרין בימים שהלל ( הזקן ) היה הנשיא . חברו ובר - הפלגתא ( שעמו התוכח ונהל משא ומתן ) של הלל בהלכה . שמאי והלל היו הזוג האחרון בחמשת ה " זוגות". הם הקימו שתי שיטות בהלכה - בית שמאי ובית הלל . שמאי התפרסם בקיצוניותו המוסרית ובהקפדתו בעניני הלכה ושמירת מצוות . הוא אמר : " עשה תורתך קבע , אמר מעט ועשה הרבה , והוה מקבל כל אדם בסבר פנים יפות". אף על פי כן מתארת אותו המסרת כאדם נקשה , לעמת הלל הותרן והנוח לבריות . חושבים שהחמיר בעניני דין משום שראה את הסכנה הנשקפת לעם היהודי מן הרומאים , ששלטו אז בארץ - ישראל . הוא חשש מפני התבוללות שתבוא עקב אי הקפדה על קיום המצוות . מעטים הדברים שהשתמרו ממנו עצמו , ורב ההלכות המיחסות לו נאמרות בשם " בית שמאי". בית הלל ובית שמאי הלנה זוגות סנהדרין תהלים תקופת בית שני תקופת המשנה והתלמוד שמאלי , אליעזר סופר ומחנך עברי . מהראשונים שכתבו לילדים בארץ - ישראל . בספוריו הנאמנים למציאות הוא מתאר את החיים בארץ , על העדות והשכבות החברתיות השונות בה , ואת נופה . חי בשנים 1901 - 1985 . אליעזר שמאלי נולד באוקראינה . למד ב " חדר " ובישיבה באודסה . הוא עלה לארץ ב - 1920 וסים את בית - המדרש למורים בירושלים , כשהוא שוקד על למודי הטבע . מ - 1923 ובמשך כארבעים שנה היה שמאלי מורה , בעקר בהתישבות . לאחר קום המדינה היה מפקח . שנתים למד באוניברסיטת ברלין . שמאלי החל לכתב בגיל צעיר ספורים על הוי הארץ ונופה , תחום שבו הצטין בכל שנות יצירתו . בין ספריו : " אנשי בראשית " - ספור הילדים הארך הראשון שנכתב בארץ - ישראל , זכה בפרס ביאליק והדפס בתריסר מהדורות ; " בני היורה"; " אור בגליל"; " חיי ראשונים"; " בין חרמון לבין גלבע"; " עולם החיות"; " בצל אילן"; " ההגדה לבית זיד " ועוד . על פעלו בספרות ילדים הענק לו ב - 957 1 פרס ישראל . בנמוקיהם אמרו שופטי הפרס : " הוא מוסר לקורא הצעיר ממראה עיניו ומספר לו על הנעשה בארץ בזמן הזה , ועל שנתרחש בה בעבר הקרוב ... כל מה שיצא מתחת עטו הנאמן חתום בחותם האמת ... " ספרות ילדים ונער פרס ישראל שמואל שופט ונביא בישראל . חי במחצית השניה של המאה ה - 11 לפני הספירה . מנהיג רוחני , ממליכם של שאול ודוד , והאיש שנאבק להגביל את סמכיות המלך . על - שמו שני ספרים בקבץ נביאים . ספור לדתו של שמואל לחנה אשת אלקנה מרמה שבאפרים , אפיני לספורי לדתם של מי שנועדו לגדלה . בילדותו הוא הקדש לכהן במקדש ה'בשילה על ידי חנה אמו שנרפאה מעקרותה . כאשר חרבה שילה בעקבות מלחמה בין ברית שבטי ישראל לבין הפלשתים ( שמואל א , חנה העקרה מפילה את תחינתה לפני ה ' שיתן לה פרי בטן , בעוד עלי הכוהן צופה בה . איור מאתר שנור אליעזר שמאלי שילב את פעילותו החינוכית עם יצירתו הספרותית , שנועדה לילדים , ושני עיסוקיו אלה השפיעו זה על זה . שלשול במקום החיות המועדף עליו - אדמה חקלאית לחה , שבתוכה הוא מתחפר ובה הוא מוצא את מזונו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار