صفحة: 195

החיים הם רק משל ספר השירים הראשון של פנחס שדה , " משא דומה " , יצא לאור ב - 1957 . ספרו הראשון בפרוזה " החיים כמשל " , המבסס על חייו שלו , ובעקר על התקופה שחי בירושלים , פרסם ב - 958 1 . כבר בשני ספריו אלה בלט פנחס שדה ביחודו מבחינת התכנים , הרעיונות והדמיות שתאר ביצירותיו . שלא כמו שאר היוצרים בני דורו , " דור תש"ח " , הוא לא דבר בשם רעיון חברתי או לאמי , אלא התרכז בבדיקת מצבו של האדם בעולם , בבדידותו ובחפושיו אחר משמעות . שדה השפע מן המיסטיקה הנוצרית והיהודית , ומדעותיהם של הפילוסופים ניטשה וקירקגור . הוא חשב שהמציאות היא רק משל ושהאלוהים הוא הנמשל שלה . לדעתו , ערכה של המציאות הוא בגלוי המשמעות הנצחית , הקימת בה . על האדם לשאף להשיג מגע עם הנצחי , ושאיפה זו מחיבת אותו לותר על האשר האישי שלו . את דעתו זו בטא פנחס שדה בספרו " מות אבימלך ועליתו השמימה בזרועות אמו " ( 1969 ) , שבו תאר את אישיותו הסוערת של אבימלך בן גדעון , שהרג את שבעים אחיו , בני אביו , מכיון שרצה להיות מלך . ספורו האישי של אבימלך מספר כטרגדיה של האדם בכלל השואף לגאלה . כל גבוריו של שדה מתיסרים במצוקת הקיום היום - יומי העלוב . באמצעותם הוא מתאר מצבי בדידות , עצב , מצוקה , סבל וחטא . את בדידותו הרבה של האדם המחיש שדה בספרו " על מצבו של אדם " ( ך 967 ) , באמצעות ספור חייו של פקיד עלוב השקוע במצוקתו . סגנונו בשיריו וברומנים שלו הוא מליצי ומלא פתוס . אולם בשיריו המאחרים , שהתפרסמו בספר " שירים 1985 - 1988 " , נכר שנוי - הם מאפקים יותר ולשונם נמוכה יותר . מבט חדש על ארץ - ישראל ונופיה ועל חיי אישים ידועי - שם שחיו בה מביא פנחס שדה בספרו " נסיעה בארץ - ישראל והרהורים על אהבתו הנכזבת של אלוהים " , הבנוי כמסע במרחב ובזמן . כמו כן הוא כתב את " ספר האגסים הצהבים " , וספרי שירה : " אל שתי נערות נכבדות " , " שירים 1947 - 1970 " . פנחס שדה כתב גם לילדים : " ידידי " , " נער הייתי " ( 960 ך ) - ספורו של נער על ילדותו העצובה לאחר שהוריו התגרשו , " הגנב , מטמון הזהב של ששונקין הזקן ( 1964 ) - שני ספורים : האחד , על ילד שנמלט מפנימיה שבה התחנך , משום שנחשד בגנבה ; והאחר , על ילד המחפש מטמון מסתורי . " טרזן ותעלומת האטום " , " תעלומת הנרדף על לא עול בכפו " , " החפוש אחר האח האבוד " ועוד . פנחס שדה שמש גם כעורך . בעריכתו יצאו הקבצים : " תקון הלב " , " ספורים ושירים של רבי נחמן מברצלב " , " ספר הדמיונות של היהודים " , " ענני " , " אהבה " , ניטשה , פרידריך עברית , ספרות - יוצרים בני זמננו שד"ל ( שמואל דוד לוצטו ) הוגה - דעות , פרשן התנ"ך , בלשן ומשורר . מגדולי " חכמת ישראל " והספרות העברית במאה ה - 19 . שד"ל שלל את המגמה של חקוי תרבות המערב בקרב תנועת ה " השכלה " והדגיש את תורת ישראל ועקרי אמונתה . היה מגדולי החוקרים של הספרות העברית בימי הבינים . חי בשנים 1800 - 1865 . שמואל דוד לוצטו , ובקצור שד"ל , נולד בטריסטה שבאיטליה . מגיל רך הוא גלה כשרונות נדירים . בגיל שמונה הוא החל לכתב שירים , ובהיותו בן חמש - עשרה כנס את שיריו בקבץ " כנור נעים " . בגיל שמונה - עשרה כבר התפרסם כמשורר וכחוקר במקצועות היהדות . כעבר עשר שנים החל להורות תנ"ך ודקדוק , היסטוריה יהודית ופילוסופיה דתית בבית - המדרש לרבנים בפדובה . בנוסף להשכלה הנרחבת שהיתה לו בכל מקצועות היהדות , רכש שד"ל השכלה כללית מקיפה ובקיאות בשפות אירופיות ובשפות שמיות בעקר בכחות עצמו . הוא השפע מהתרבות האיטלקית , רצרפתית , ובמדת - מה גם מהגרמנית . החמלה והמוסר כבסיס ליהדות לפי השקפת עולמו של שד"ל , שני כחות שיש ביניהם נגוד קיצוני קימים בעולם : היהדות והיונות . כחות אלה יצרו שני זרמים מנגדים בהיסטוריה ובתרבות האנושית . היהדות , לדעתו , מבססת על המוסר ועל רגש החמלה ורואה בהם ערכים ממדרגה ראשונה , ואלו היונות יסודה בתבונה ובתועלת . הרעיון של " עם סגלה " , סבר , נובע מתפקידו של עם ישראל להיות מופת לאנושות במוסריותו . בנוסף לכך מסתיעת היהדות באמונה בשכר וענש , על מנת לדרבן את היהודי לעזר לזולתו . שד"ל התנגד לתקונים בדת ולמגמות שרוחו בקרב המשכילים היהודים בדורו . כמו כן שלל את שיטותיהם הפרשניות השכלתניות של הרמב"ם ושל רבי אברהם אבן עזרא , וביחוד את השקפותיו של ברוך שפינוזה , שלדעת שד"ל זרעו ספקנות וכפירה . הוא העריץ את רש"י ואת רבי יהודה הלוי . כרש"י , הרבה לחבר פרושים לספרי התורה , עד כי נחשב לאחד מטובי הפרשנים של התנ"ך במאה ה - 19 . את שירי רבי יהודה הלוי , שהיו פזורים בספריות שונותי כנס בספרו " בתולת בת יהודה " , הגיה אותם ופרשם . שד"ל פעל רבות לגלוי ולפרסום שירת ימי הבינים , ואסף כתבי - יד עתיקים ודפוסים נדירים כדי להוציאם לאור . בספרו " לוח הפיטנים ופיוטיהם כנס ופרש את שיריהם של משוררי ספרד בימי הבינים . כמו רבי יהודה הלוי , התרפק גם שד"ל על חלומות שיבת ציון , ואף גרס , כי אדמת ישראל תפרח רק אם תעבד בידי יהודים . שד"ל פרסם עשרות ספרים ומאות מאמרים בכל תחומי חכמת ישראל . בסוף ימיו החל לתרגם את התנ"ך לאיטלקית , ואחרי מותו השלימו תלמידיו את מפעלו . אבן עזרא , אברהם השכלה חכמת ישראל יהודה הלוי רמב"ם רש"י ( רבי שלנוה יצוזקי ) שכר וענש שפינוזה , ברוך שד"ל , מראשי תנועת " חוכמת ישראל - , עסק במחקריו בבדיקת התנ"ך , הספרות העברית והתרבות היהודית בכללה על פי פשוטו של הכתוב ובכלי מחקר חדישים . מראשית פעילותו הספרותית הלך פנחס שדה בדרכו שלו וכתב על פי נטיות רוחו . אישיותו החוקה ודעותיו על האדם ואלוהיו ומסק , I לצעירים רבים שנהו אחריו .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار