صفحة: 170

למחצה , ומצד מערב הרים מרבי גשמים . לעתים יורד בה גם שלג . כמות הגשמים השנתית הממצעת בה היא 550 מילימטר . הספקת מים לירושלים היתה בעיה קשה בכל תולדותיה . בתקופה הכנענית קבלה ירושלים את מימיה ממעין הגיחון , שצנור הוביל ממנו אל העיר . זה היה גם מקור המים העקרי של העיר בתקופת בית ראשון . חזקיהו ( 700 לפני הספירה בצרך ) חצב נקבה בארך 533 מטרים מן הגיחון אל ברכת השלוח כדי לאגר את המים . בנוסף על כך חצבו תושבי העיר - מימי בית ראשון ואילך - ברכות ובורות לאגירת מי גשמים . בכמה מן הברכות משתמשים עד היום . בתקופת בית שני , עם גדול העיר , הובאו אליה מים מן המעינות שליד ברכית שלמה ( מדרום לבית לחם ) . כן הזרמו אליה מים מעין אלערוב שבדרך לחברון . מקורות אלה משמשים את העיר עד ימינו . בשנות ה - 30 של המאה ה - 20 , בעקבית גדילה הנוסף של העיר , הונח קו צנורות מראש העין לירושלים , עם תחנת שאיבה בלטרון . במלחמת העצמאות פוצצה תחנת השאיבה וירושלים נתקה ממקור מימיה העקרי . היום משלבת ירושלים במערכת המים הארצית ומקורות מימיה הם קדוחים בשפלה , מפעל הקו ירקון - נגב המזרחי ומעינות . ראשיתה של ירושלים לפני כ - 5,000 שנה , בתקופה שבה קמו ברחבי ארץ כנען ערים רבות , התישבה קבוצה של כנענים במקום שבו נמצאת היום ירושלים . הם בחרו במקום זה משום שהיו בו שתי התכונות ההכרחיות לקיום ישוב עירוני באיתה תקופה : הוא שכן על ראש גבעה נוחה להגנה , שגיאיות עמקים הפרידו משלושה צדדים בינה ובין ההרים המקיפים אותה ; ומה שחשוב יותר - ממש לרגלי הגבעה בקע מעיו מים חיים . כנענים קדמונים אלה נתנו למקום הישוב שהקימו את שמו , ירושלים , שנשאר עד ימינו . השם מרכב משתי מלים : האחת - ירו - פרושה " להניח יסוד"( עד היום נהוג לומר " לירות את אבן הפנה") , השניה - שלם - היא שמו של אל אמורי הנקרא גם " שלמנו", וביחד : יסוד האל . השם ירושלים - מה מקורו ? האגדה מספרת , שאברהם אבינו קרא לה " יראה", כמספר בבראשית כב יד : " ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה'יראה". ושם ( בן נח הצדיק ) קרא אותה " שם". אמר הקב"ה : " אם קורא אני אותה יראה כשם שקרא אותה אברהם , שם אדם צדיק מתרעם . אם קורא אני אותה שלם , אברהם אדם צדיק מתרעם . אלא , כויני קורא אותה ירושלם , כמו שקראו שניהם : יראה - שלם - ירושלם". ( בראשית ובה ) בפעם הראשונה מזכרת ירושלים בכתב על חרסים מצריים מלפני כ - 4,000 שנה . שמה בפי המצרים היה אז א - ר - שמ - מ . לאחר כמה דורות נזכרת שוב ירושלים והפעם בשם " שלם". בספר בראשית מספר על פגישתו של אברהם אבינו עם מלכי - צדק , שהיה בעיר שלם גם מלך וגם כוהן לאל עליון . במאה ה - 14 לפני הספירה , התקופה שבה יצאו בני ישראל ממצרים וגרמו לאי - שקט ולמלחמות ברחבי ארץ כנען , מזכרת העיר שוב בכתבים מצריים . מכתביהם של מלכי הערים הכנעניות , שהיו אז תחת שלטון מצרים , שפנו בקריאות עזרה למלך מצרים , התגלו על ידי ארכאולוגים בארכיון גדול במצרים , במקום הנקרא תל אלעמרנה . אחד תושבי ירושלים ממלאים כדיהם מים ומשקים את צאנם במי מעיין הגיחון , שנבע מחוץ לחומות העיר . תחריט מאת ו"ה ברטלט מהמאה ה - 19 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار