|
صفحة: 151
האדם היצירתי יש הטוענים , כי היצירתיות היא תכונה אנושית שאינה תלויה ברמת המשכל . לדעת חוקרים אלה , אדם יכול להיות בעל רמת משכל גבוהה ובעל יכלת חשיבה יצירתית נמוכה , ולהפך . לעמתם טוענים אחרים , כי היצירתיות היא מאפין בולט של רמת משכל גבוהה . לאדם היצירתי יש גישה פעילה למטלות . הוא נהנה לחקר , להעלות ולארגן מחדש כל מיני אפשריות . הוא אוהב לגון ולחשב " מה יקרה אם . . .". הוא יוזם ואינו מחכה שמישהו יאמר לו מה לעשות . הוא מוכן גם להכשל , ואינו נבהל מכך . כשרעיונותיו אינם טובים - הדבר אינו פוגע בהערכתו העצמית . בני אדם יצירתיים הם עצמאים יותר , בלתי שגרתיים ומעדיפים לעבד לבדם ומרבים להשתמש בהומור ובפתרונות לא צפויים . ההומור הוא דרך בלתי שגרתית , מקורית , לראות דברים , לכן יש הקושרים אותו עם היצירתיות , כמו פרויד , אבי הפסיכולוגיה המודרנית , שראה בהומור , בחלום וביצירתיות אמצעי בטוי של נפש האדם . במחקר שנערך השוו בין שתי קבוצות ילדים בעלי רמת משכל גבוהה : בקבוצה האחת היו ילדים בעלי יצירתיות גבוהה , ובקבוצה האחרת - בעלי יצירתיות נמוכה . התברר שלבעלי היצירתיות הגבוהה היה גם חוש הומור מפתח יותר . חנוך ליצירתיות נתן לשפר יצירתיות על ידי הפחתת מתח ולחצים והגברת תחושת החפש לתת תשובות " פראיות", מבלי לחשש או להתביש מפני תשובות שטותיות או שגויות . אפשר גם לתרגל יצירתיות על ידי העלאת רעיונות , הכונה ועידוד במלים כגון : " לא נורא ... נסה שוב", " אל תהסס לומר כל מה שעולה בדעתך", " חשב על שמושים רבים ככל האפשר במסמר , או באטב כביסה או ...", " התבונן בתמונה וספר מה אתה רואה", " מה היה לפני , מה יקרה אחר כך ...". ככל שמרבים לחשב בצורה יצירתית כך מתרגלים אליה , והיא הופכת להיות קלה ושופעת . התנהגות יצירתית , בעקר אצל ילדים ומתבגרים , באה לידי בטוי בתחביבים ובפעיליות לא מחיבות מחוץ לחובות המוטלות עליהם בבית - הספר , כמו היצירתיות אינה באה לידי ביטוי רק בתחום האומנויות . אדם יכול להביע את היצירתיות שלו בעבודתו , בדרך חשיבתו ודיבורו ובתחביביו . היצירתיות באה לידי ביטוי במקוריות ובמציאת הקשרים חדשים ומפתיעים . בתמונה - יצירתו של אומן צעיר , מבטאת את היצירתיות שלו בשילוב החומרים - דמות עשויה מגבס החורגת מהתמונה המצוירת , וכן במעשיה של הדמות - היא הקובעת את המסמר שעליו תלויה התמונה ,
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|