صفحة: 23

הר סיני יהדות יציאת מצרים מונותאיזם מצוות מתן תורה תורה עשרות השבטים עשרה משנים - עשר שבטי ישראל , שהגלו לאשור בשנת 720 לפני הספירה לאחר חרבן ממלכת ישראל , ומאז נעלמו עקבותיהם . שלא כגילי יהודה בימי חרבן הבית הראשון , שחזרו ברבם בימי כורש ולאחריו מגלות בבל , ושלא כגולי יהודה , שהגלו על ידי הרומאים אחרי חרבן הבית השני ונפוצו בעילם , אך שמרו על זהותם היהודית - נטמעו עשרת השבטים ואין יודעים מה עלה בגורלם . האם ישובו עשרת השבטים ? רבי עקיבא קבע , כי עשרת השבטים אינם עתידים לחזר , שנאמר : " וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה " ( דברים כט כז ) . מה היום הולך ואינו חוזר , אף הם הולכים ואינם חוזרים . לעמתו הביע רבי אליעזר את הדעה שרוחה בעם , כי כשם שהיום מחשיך ולמחרת זורח שוב , כן יזרח אור השבטים לאחר החשך שירד חליהם . תעלומה המולידה שמועות , טענות ואגדות המסרת לא השלימה עם העלמותם של עשרת השבטים , ואגדות רבות נרקמו במרוצת הדורות על גורלם . מפעם לפעם אף הופיעו נוסעים " עדי ראיה " , שהביאו כביכול דרישת שלום מן השבטים האובדים או מאחד מהם . בספר עזרא ב , מן " הספרים החיצונים " , מספר כי עשרת השבטים העברו מעבר לנהר לארץ אחרת , ושם התרחקו מעובדי האלילים ונדדו לארץ נטושה ורחוקה . לפי אותה אגדה מחכים היהודים האלה בארץ החדשה למשיח שיחזירם לציון . במאה ה - 9 הופיע אלדד הדני בקהלות היהודיות בצפון אפריקה וטען , כי הוא הנציג של ממלכת עשרת השבטים , המשתרעת אי - שם במזרח אפריקה . גם הנוסע היהודי המפרסם בנימין מטודלה , חזר וספר על שבטים של יהודים למידי מלחמה , היושבים סמוך להרי קוקז . כשפלשו הטטרים למרכז אירופה במאה ה - 13 , פשטו שמועות כי הפרשים הפראיים אינם אלא עשרת השבטים האובדים , והיהודים היושבים באירופה מספקים להם נשק בסתר ומדריכים אותם . באותה תקופה נפוצה גם בקרב היהודים האגדה על יהודים היושבים מעבר לנהר סמבטיון . לפי האגדה מקיף הנהר את הארץ שבה יושבים השבטים מכל צד ומסתיר אותם עד לביאת המשיח . המגע עם היהודים באתיופיה ( אז חבש ) במאות ה - 15 וה - 16 עורר מחדש את האמונה בקיומם של עשרת השבטים . דוד הראובני , שהופיע באירופה בשנת 1540 , טען כי הוא אחיו של יוסף , המולך על 300,000 נפש , בני השבטים גד , ראובן ומחצית שבט מנשה , במדבר חבור . במאות ה - 17 וה - 8 ר יצאו מירושלים משלחות של הקהלות היהודיות כדי לגלות את עשרת השבטים . לאחר גלוי אמריקה , ראו רבים באינדיאנים את עשרת השבטים ומצאו דמיון בין מנהגיהם לבין ארחות חייהם של אבותינו . שבטים בני עמים שונים - באירופה , באפריקה , במזרח הרחוק ובאמריקה - טענו שהם צאצאים של עשרת השבטים , אולם אין לכך שום הוכחות . אלדד הדני אשור בנימין מטודלה גולה ותפוצה גלות בבל דוד הראובני ישראל , ממלכת העת החדשה כנוי המקבל על ההיסטוריונים לתקופה המתחילה בראשית המאה ה - 16 ועד ימינו . לפי הגדרה צרה יותר הכונה לפרק הזמן שמימי הרנסנס המאחר ועד למהפכה הצרפתית . העת החדשה מאפינת בתמורות גדולות בסדרי החברה והמשטר , בכלכלה , בדת , במדע ובתרבות , ובהשתלטותו החובקת זרועות עולם של האדם הלבן האירופי על תהליך עצובם של החיים המודרניים . בעת החדשה שקע המשטר הפאודלי שהתגבש בימי הבינים . מעמד האצלה ירד מגדלתו ובארצות כדגמת צרפת , ספרד , אנגליה והולנד החלו מתגבשות יחידות מדיניות גדולות ולכידות יותר . במאה ה - 16 התחזק מעמדה של המלוכה והוקמו חצרות המלכות רבות ההשפעה של תקופת הרנסנס . במאה ה - 17 התגבש המשטר האבסולוטי , שבו הקנה שלטון בלי מצרים למלכים ולבעלי שררה . הזהות הלאמית , שהיתה רופפת עד אז , נעשתה מגדרת וקשוחה ייתר עם התיצבותם היחסית של הגבולות הבין - לאמיים במערב אירופה ובמרכזה . כך החלו , לדגמה , צרפתים בני מחוזות שונים לחוש כי הם בנים לאמה אחת . משטר חדש ועולם חדש במאה ה - 16 עבר על אירופה תהליך מואץ של שגשוג כלכלי וגדול האכלוסיה . לראשונה עלה מספר התושבים על מנינו בראשית המאה ה - 14 לפני שפרצה " המגפה השחרה " - מגפת דבר קטלנית . הסחר הימי שהתפשט על פני העולם לוח שיש מעוטר בסגנון המאה ה - 18 , שעליו חקוקים עשרת הדברות . נוהגים לקבוע את עשרת הדברות בכותל המזרחי של בית - הכנסת .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار