|
صفحة: 148
מהשיטות לא הצליחה להוכיח בצורה חד - משמעית את יעילותה ויתרונותיה על פני שיטות טפול אחרות . בחירת שיטת הרפוי תלויה במטפל ובהכשרתו , וכן בסוג הבעיה . הפסיכותרפיסט יכול להיות פסיכיאטר , פסיכולוג אי עובד סוציאלי שהתמחה בטפול . ענף מיחד בתחום הפסיכותרפיה הוא הפסיכיאטריה . ענף זה שיך למקצוע הרפואה והמטפל - הפסיכיאטר - הוא רופא שהתמחה ברפוי מחלית נפש . יחודי בכך שהיא רשאי לרשם תרופות ולהשתמש באמצעים רפואיים אחרים . הטפול יכול להיות אישי , קבוצתי , בבית או בבית - החולים , ארך או קצר . הכל תלוי בגישת המטפל . כל העוסקים בתחום חיבים לעבר הכשרה מקצועית מקיפה , כולל תקופת התמחות , ולקבל רשיון ממשרד הבריאות לעסק בטפול נפשי . הבט היסטורי הקדמונים ראו במחלית הנפש כתם ( סטיגמה ) שהכתם בו האדם על ידי שדים , רוחות או אלים . לכן הם טפלו בחולי הנפש בעזרת כשוף והשבעת רוחות ומזיקים . אולם הם השתמשו גם בהרדמה ובפרוש חלומות , השמיעו מוסיקה מרגיעה , ונסו לטפל על ידי רקוד , התעמלות וצמחי מרפא . עד ימי הבינים התיחסו אל חולי הנפש בהתחשבות ובעדינות , התנגדו לטפולים מכאיבים והדגישו הצרך בתנאים סביבתיים נוחים וביחס מנמס לחולה . בימי הבינים החמיר היחס לחולים עקב השפעת אנשי הדת , שראו במחלות הנפש סימן לכפירה ולכשוף . הם טענו שהסטיות הן עדות לרוח רעה שנכנסה באדם , ויש לגרשה . החולים החזקו בבתים רעועים , כבלו אותם באזקים ובכתנות כפיה וענף אותם כדי " להחזירם למוטב " . חולים הובאו לפני שופטים כמרים ונדונו למות , מתוך אמונה שזו הדרך היחידה להציל את נפשם ביום הדין שיהיה באחרית הימים . רק בעקבות המהפכה הצרפתית , שהתרחשה ב - 1789 , ורעיונות החפש והשויון שדגלה בהם , חל מפנה בגישה לחולי הנפש . מחולל המפנה היה פיליפ פינל , רופא צרפתי , ממניחי היסוד לטפול בחולי הנפש . ב - 1793 פתח פינל את המרפאה הפסיכיאטרית הראשונה בעולם . הוא הנהיג בה שיטות טפול חדשות , התיחס אל חולי הנפש כאל חולים אחרים וצמצם את אמצעי הכפיה - שלשלאות , קשירה וכדומה - שהיו נהוגים עד אז . הוא הנהיג שיטה מדעית של תצפיות ורשום , נמנע משמוש יתר בתרופות מרדימות והרבה במרחצאות חמים ורפוי בעסוק . השיטות הנפוצות השיטות השונות של הפסיכותרפיה שואפות לשנות את ההרגשה וההתנהגות או את דפוסי האישיות של חולה הנפש . הן מתבססות על תירות ( תאוריות ) פסיכולוגיות שונות המנסית להסביר את הגורמים למחלות הנפש . הבולטות בתאוריות האלה הן הפסיכודינמיות - הטוענות שבנפש האדם פועלים כל העת דחפים המפעילים אותו ; והתאוריות ההתנהגותיות - שלפיהן ההתנהגות היא תוצר של הסביבה והלמידה . התאוריות הפסיכודינמיות רואות בהתנהגות החיצונית רק בטוי להתרחשיות נפשיות עמקות ולא - מודעות בחלקן הגדול . מטרת הטפול היא לחשף את הקונפליקטים ( הנגודים והסתירות ) העמקים שגרמו לתופעות החולניות , בהנחה שעם ההבנה תעלם התופעה . למשל , אדם הרוחץ את ידיו באפן כפיתי עשרות פעמים ביום . במהלך הטפול מתברר שיש לו קונפליקט עמק מהילדות עקב דרישות הנקיון של אמו . כאשר מתגלה הסבה אפשר לטפל בה ואז יש סכוי שהאיש יפסיק לרחץ את ידיו בלי סוף . המטפל מקשיב לשיחתי החפשית של המטפל , ומנסה לגרם למטפל להכיר ברגשותיו ומשאלותיו הסמויים ולהעלות את זכרונות הילדות מהלא - מודע למודע . תהליך זה מאפשר למטפל להתמודד עם הקונפליקט ולפתר אותו . שיטה זו נקראת גם פסיכואנליזה ( נתוח נפשי ) . התאוריות ההתנהגותיות רואות בתופעות החולניות את המחלה עצמה . במהלך הטפול לא חוקרים את הסבות שהביאו להוצרות ההפרעה , ולא חופרים בנבכי זכרונות הילדות , אלא עוסקים בהפרעה עצמה ובמציאת דרך לשניי . מושם דגש על הפחתת חרדות , ועל הצבת מטרית וחזוקים בהתאם להתקדמות . למשל , ילד חרד מבית - הספר ומסרב להפרד מאמו . מטפלים בהתנהגות על ידי התרחקות הדרגתית של האם וחזוקים חיוביים לילד על כל התרחקות . גישה נוספת היא תרפית התבנית ( הגשטלט ) , המדגישה את החויה שביסוד חיינו ואת הגורמים המשתלבים בה . בטפול מתרכזים בהווה , תוך התיחסות להשפעות העבר והעתיד . חויה לא גמורה בעבר , כמו יחס עם אב , מקרינה על ההתנהגות בהווה . לכן מנסים ליצר תנאים מלאכותיים , לרב בקבוצה , הדומים לעבר , ולעבד את החויה ובכך להשתחרר מהעבר . שיטות קבוצתיות וממקדות שיטות הטפול הפסיכודינמיות הן אישיות - מטפל ומטפל בלבד - מעמיקות וממשכות . לכן הן יקרות מאוד ומעטים יכולים להנות מטפול זה . בעשרים השנים האחרונות התפתחו שיטות טפול קצרות , ממקדות ויעילות שהתרכזו בעקר בהתנהגות ובהכרה כפי שהן מתבטאות בהווה . כן חלה התקדמות בשיטות הטפול הקבוצתי והמשפחתי ובקבוצות של עזרה עצמית - ביחוד בהפרעות אכילה , אלכוהוליזם , נפגעי מלחמה ( אלמנות , יתומים ) ועוד . הטפול הקבוצתי מתברר כיעיל ביותר כי הוא מגביר את חוית הטפול , מוזיל אותו ומאפשר התנסיות שאינן קימות בטפול האישי כמו עמידה בלחץ קבוצתי ושמיעת דעות של אחרים . בטפול בילדים נעזרים הרבה במשחק . הילד חפשי לשחק במבחר צעצועים העומדים לרשותו , והמטפל , תוך אלפרד אכלר , הפסיכולוג היהודי , היה תלמידו של פרויד שחלק על דעתו . הוא טען כי הגורם המסביר את התנהגותו של האדם הוא רצונו לשלוט באחרים ולחתבלט , ולא היצר המיני כפי שטען פרויד . קרל יונג , הפסיכיאטר השוויצי ( בתמונה ) , נמנה עם מניחי היסוד של פסיכולוגית המעמקים המודרנית .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|