|
صفحة: 134
לתרבותו החדשה באמצעות מגליתים - פסלי ענק מאבן , ששרידיהם נמצאו באנגליה , בצרפת ובכמה מארצות אסיה ואפריקה ובכללן בישראל ( בגולן ) . אמנות הפסול הקדומה , שהגיעה לפסגתה באמנות האפריקנית ובאמניות של עילם ושומר במסופוטמיה , במצרים ובארצות הים האגאי , עשתה שמוש לא רק באבן אלא גם בעץ , בברונזה ( ארד ) ובחמר . בראשיתה היתה אמנות הפסול פלחנית בעקרה . האמן צר צורות - לרב של אלילים - מתוך רגשות של פחד ואמונה . הוא חש אימה מפני איתני הטבע והאמין , כי נתן לפיס את הכחות העוינים והטמירים על ידי כך שיבטא רגשות הכנעה וכבוד לפני פסלון המיצג אותם . הפסול הקדום במצרים העתיקה לבש הפסול לראשונה צורה מארגנת והפך למלאכת מחשבת , שהגיעה להשגים מרשימים ביותר . המצרים הקדמונים נהגו לחצב אבנים לעשית פטלים , וגלו בכך כשר תכנון ועצוב רב . הפסול המצרי העתיק מבטא את הכמיהה לחיי נצח בעצמה רבה באמצעות פסלים ענקיים של אלים ומלכים שנועדו להתקים עד קץ הדורות . הפטלים הכבירים שנוצרו במצרים העתיקה - כגון אלה שהשתמרו במקדש אבו - סמבל - השתלבו במרחביה המדבריים של ארץ - היאור . תכליתן של יצירות אלה היתה להרשים את האדם ולהעמידו על אפסיותו . בקברי המלכים המצריים התגלו פסלים שנועדו לשמש תחליף סמלי לגופת המת , ופסלוני עץ צבועים בצבעים זוהרים של שפחות ועבדים , המספקים שרותים לאדונם בעולם הבא . באותה תקופה התפתחה במסופוטמיה ( כיום - עיראק ) אמנות התבליטים , שפארה את המלוכה על ידי תאור עלילות גבורה וספורי אגדה והוי . מתקופה זו השתמרו גם פטלים שתארו בעלי - חיים דמיוניים , שלהם גוף של אריה , כנפי נשר ופני אדם . הפסול הקלסי היונים סגדו ליפי , ובמיחד ליפיו של גוף האדם . מתוך הערצה זו גם שוו , בדרך כלל , לאלים שלהם צורות של גברים ונשים יפי - תאר . הפסול היוני הקדום בטא היטב את חדות החיים ואת נעם הסביבה . אחר כך הפך הפסול היוני מאמנות הנובעת מתחושה והסתכלות לאמנות המבסטת על דיוק קפדני , על מדידות וחשובים ועל חקוי נאמן של הצורה האנושית . הפסלים היונים , ובראשם פידיאס , אף שאפו לשפר ולשכלל את יצירי הטבע . הממחיות והמימנות באו לא פעם על חשבון הנשמה והאיכות האמנותית . האטרוסקים , עם שישב לארך חופה המערבי של איטליה בשנים 800 - 300 לפני הספירה , פסלו בברונזה או בחרס דמיות הקרובות למציאות . פסלים רבים שיצרו , השונים במראם מכל אמנות אחרת , נמצאו בקבריהם . הרומאים , שירשו את היונים , התפעלו מדרגת השלמות שהגיעו אליה תלתלי שערו וזקנו של גבר צעיר מפוסלים בארד בדקדקנות ובנאמנות רבה למציאות . פטל יווני מהמאה החמישית לפני הספירה . שני פטלי ארד , ברונזה ) מהמאות ה - 9 - 8 לפני הספירה מחבל לוריסטן שבפרס , שהשפעת הסגנון המסופוטמי ניכרת עליהם . גברים ונשים בעת פעילות , בתבליט אבן מצרי קדום .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|