|
صفحة: 122
שמטרתם ללמד את בני ישראל מוסר ולחנכם ליראת שמים . ארבעת ספרי חשמונאים ( " מקבים " ) . הראשון בהם נכתב בעברית בארץ - ישראל בראשית המאה ה - 1 לפני הספירה , והוא מכיל מידע היסטורי חשוב על מרד החשמונאים . ספר יהודית ; ספר טוביה ; וכן ספר פרוך . שכתיבתו מיחסת לסופר ברוך בן נריה , ששמש את הנביא ירמיהו , ובו ודויים וקינות על שארית הפלטה שחיתה בירושלים לאחר חרבן הבית הראשון ויציאת העם לגלות בבל ; חכמת שלמה , ספר המכיל חזונות ונאומים בשבח החכמה , בדומה לספרו של בן סירא , ושבחים לה'על דרך הנהגתו את העולם . אגרות ירמיהו . ספר שכתב ככל הנראה ירמיהו הנביא , ובו פניתו אל גולי בבל כדי לחזק את רוחם ולהזהירם לבל יתבוללו בקרב הנכרים ; תוספות לספר אסתר המכיל בין השאר את תפלות אסתר ומרדכי , חלום מרדכי ופתרונו ופקדות השמד וההצלה של המלך ; תוספות לספר דניאל וביניהן תפלותיהם של דניאל ושלשת חבריו , ומאבקו של דניאל בעבודה הזרה ; עזרא החיצון הנקרא גם עזרא ב המתאר את קורות ממלכת יהודה מימי המלך יאשיהו ועד ימי עזרא ; ותוספות למזמורי תהלים . ספרי המקבים ( החשמונאים ) . ארבעה ספרים שרק שנים מהם עוסקים במרד המקבים . מקבים א נכתב בעברית , כנראה בימיו של יוחנן הורקנוס הראשון . מחברו היה בן ארץ - ישראל ומקרב לבית חשמונאי . מספר בו על גזרות אנטיוכוס ועל מרד החשמונאים , עד עליתו של יוחנן הורקנוס . הספר תרגם ליונית במאה ה - ו לספירה . מקבים ב מספר בעקר על יהודה המקבי ועל מלחמותיו , ועל שני החגים שנקבעו בעקבות הנצחון של היונים - יום ניקנור וחג החנכה . שני הספרים האלו הם מקור חשוב לתולדות מרד המקבים וללמוד הלכי הרוח שרוחו בעם באותה עת . מקבים ג אינו קשור לחשמונאים . מספר בו על גזרות שהטיל תלמי ה - 4 מלך מצרים ( במאה ה - 3 לפני הספירה ) על יהודי אלכסנדריה ועל נס שהצילם . במקבים ד מדבר בשבחה של התבונה ומספר על אלעזר הזקו ועל שבעה אחים ואמם שהקריבי את נפשם על קדיש השם בימי גזרות השמד , משסרבו לאכול מאכלים אסורים . הספרים המדמים - הפסידואפיגרפים פסידו - אפיגרפיה הוא חבור המיחס למחבר מדמה ולא למחברו האמתי . עם הספרים המדמים , שחלקם אבדו ונשכחו ואנו יודעים עליהם ממקורות אחרים , נמנים : אגרת אריסטאס , המתארת איך תרגמו שבעים ושנים מזקני ישראל את המקרא ליונית ; ספר היובלים , ובו תאור תולדות עם ישראל והעולם כלו מימי בריאת העולם ועד מעמד הר סיני על ידי חלקתם ליובלות של ארבעים ותשע שנה כל אחד ; ספר אדם וחוה , שהוא מדרש אגדה על ימי שהותם של אדם וחוה בגן עדן וכיצד גרשו ממנו ; תזון עזרא ; ספר עלית משה , המספר את קורות עם ישראל מתקופת כבושם את ארץ כנען והתנחלותם בה ועד ימי החשמונאים , כפי שגלה משה רבנו לפני מותו ליהושע בן נון ; ספר על חנוך המקראי , שקטעים מגרסתו הארמית התגלו במערות קמראן שבמדבר יהודה , צואות השבטים , שקטעים ארמיים ממנו נמצאו אף הם בקמראן , ועוד . כל הספרים הללו גם אם מקורם יהודי ( דבר השנוי במחלקת בין החוקרים ) , מכילים לא אחת תכנים נוצריים מבהקים . ספר חיצוני נוסף הוא ספר גרית דמשק של כת יהודית שהתישבה בדמשק , שהתגלה בגניזה הקהירית וקטעים ממנף נמצאו במערות קמראן . בקמראן נמצאו ספרים חיצונים נוספים , הידועים גם בכנוים " המגלות הגנוזות " , שלא נודעו במסרת הנוצרית . ביניהם כתבי כת ים המלח הכוללים את מלחמת גני אור בבני חשך , מגלת ההודיות , פשר חבקוק , סרך היחד ומגלת המקדש , המגלה החיצונית לבראשית , ספר הרזים , מזמורי תהלים לא ידועים ועוד . כמי שאר הספרים החיצונים , גם הם מזכירים בתכנם או בסגנונם את ספרות המקרא . הספרים החיצונים תרגמו לעברית והופיעו בשני קבצים : בעריכת א'כהנא ( תש"ך ) , ובעריכת א"ש הרטום ( תשי"ט - תשכ"ז ) . בן סירא , שמעון גניזה חנה ושבעת בניה חשמונאים יהודית יוחנן הורקנוס השני מגלות הגנוזות תנ"ך תנאים תרגום השבעים ספרינגסטין , ברוס זמר , נגן גיטרה , מפיק ופזמונאי אמריקני . משנות ה - 70 נחשב לאחד מכוכבי הרוק הגדולים ביותר . ברוס ספרינגסטין נולד בניו - ג'רסי בשנת 1949 . המפיק ג'ון המונד , שגלה קדם לכן את הזמרים בילי הולידי ובוב דילן , החתים אותו על חוזה הקלטות . יכלת הכתיבה והשירה של קפרינגסטין הכרה עיד בתחלת דרכו . בשנת 1974 הכריז העתונאי ג'ון לנדאו , שהפך לימים למנהלו האישי : " ראיתי את העתיד של הרוקנרול , ושמו ברוס ספרינגיטין " . אולם הקרירה שלו לא היתה אחידה . יכלתו של ספרינגסטין לתאר בעצמה ומתוך הזדהות , תוך תשומת - לב לפרטים , את חיי בני מעמד הפועלים והמעמד הבינוני הנמוך בארצות - הברית בלטה בתקליטיו " נולד לברח " , " הנהר " , " נברסקה " או " יליד ארצות - הברית " . הקרירה של ספרינגסטין תעדה בשתי ביוגרפיות , " נולד לברח"ו " ימי תהלה " . דילן , בוב הולידי , בילי מוסיקה פופולרית רוק איור מאת ר שנור לפרשה בספר מקבים ב , המתארת את התגלות ירמיהו הנביא לפני יהודה המקבי : " וישלח ירמיה את ימינו וימסור ליהודה חרב זהב וכה אמר בתיתו : קחה את החרב הקדושה , מתנה היא מאת האלוהים בה תכה את האויבים " . ( מקבים טו סו - סז ) ,
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|