صفحة: 157

הסבר לדמיון הפיזי בין אדם לאלוהים על-פי יחזקאל 3 שם , בפסוק , 28 מתואר אלוהים כשהוא יושב על כיסא . לפני כן , בפסוק , 26 כתוב 'כמראה אדם ' - כלומר , הדימוי לאלוהים הוא כמראה האדם . ולא רק זאת , אלא שבפסוק 11 מתוארים אברי גוף של אדם כדי לתאר את אלוהים . . 3 א . האיסור בבראשית ט , 6-4 , נוגע לסיפור הראשון של בריאת האדם . הוכחה : בפסוק 6 הכתוב מסביר מדוע "שפך דם האדם באךם דמו ישפך " - "כי 0 EH אלהים עשה את האדם " . בריאת האדם בצלם אלוהים מתוארת בפרק א של בריאת האדם . ב . החלק השני של פסוק " , 6 כי בצלם אלהים עשה את האדם , " מובא כהנמקה לחלקו הראשון של הפסוק . בחלקו הראשון של הפסוק יש אזהרה ועונש - מי שישפוך את דמו של האדם יקבל עונש מוות . כלומר , אסור לשפוך את דם האדם . מדוע ! כי האדם נברא בצלם אלוהים . אסור לפגוע באדם מכיוון שנברא בצלם אלוהים . פגיעה באדם היא כפגיעה באלוהים . מכאן שהפגיעה באדם היא חטא מוסרי כלפי אלוהים . A איוב - ת a 0 עצבו-ני ובשוני ניוד ... כחמר עשיתני ואל עפר תשיבני " ... עשיית האדם מחומר ( עפר ) והחזרתו לעפר נעשו , על-פי תחילת הפסוק , בידיו של אלוהים . ירמיהו יח - "בית היוצר והנהו [ והנה הוא ] עש ה מלאכה על האבנים " ... כלומר , היוצר הוא הקדר המשתמש באובניים . מכאן אפשר להסיק שאלוהים יצר את האדם על אובניים . . 5 א . הקושי שאבן עזרא מתמודד אתו - כיצד ייתכן שלאלוהים יש בנים שאינם בני אנוש ? המשמעות של קיומם של בני אלוהים היא שיש יותר מאלוהים אחד . הפתרון שהוא מציע הוא שינוי משמעות המילה . על-פי הפירוש שלו , יש לקרוא כאן 'אלוהים' לא במובן הרגיל אלא במובן ' שופטים ' - שהם בני אדם בתפקיד 'שופטים . ' ב . שמות כב , 8-6 , מחזק טענה זאת . בפסוקים אלה מתוארות עברות בין אדם לחברו , אשר אמורות להיות מובאות למשפט לפני שופט המכונה בפסוק 8 'אלוהים , ' כלומר , יש מקומות בתורה ששופטים , בני אדם , מכונים 'אלוהים . ' מתוך כך אבן עזרא מסיק שגם בבראשית ו ' הכוונה היא ל'אלוהים' במובן 'שופטים . ' . 6 איוב א : 9-6 , "בני האלהים ... גם השטן בתוכם . " ... כלומר השטן הוא חלק מבני אלוהים . מכיוון שהשטן אינו חלק מבני האדם , אפשר להסיק שיש קבוצה של יצורים שהם בני האלוהים . איוב לח 7 , "ברן ( בשירה ) _> ח 7 כוכבי בקר ויריעו כל בני אלהים " : הפסוק כתוב בתקבולת : רינה - שירה ; כוכבי בוקר - בני האלוהים . כלומר , בני האלוהים הם ככוכבי השמים , יצורים לא אנושיים . ציטוטים אלה מראים כי בניגוד לפירושים המפרשים את אלוהים כ י שופטים , ' אפשר להבין את הכתוב כפשוטו , ולהבין כי אכן יש בני אלוהים שאינם בני אנוש . יש לציין כי גם אם מבינים את 'בני האלוהים' כלשונו - על-פי איוב , אין הכוונה לריבוי אלים שווים במעמדם אלא לאלים הכפופים לאלוהים , שכן בסיפור איוב 'בני האלוהים ' אינם סרים למרות האל . תשובות לשאלות בפרק : 4 אישה ( המופיעות בעמ' ( 66 . 1 א - . בפרק א האישה שווה לאיש בזמן הבריאה שלה , ביחס השוויוני שהם מקבלים מה , ' ובתפקידים המשותפים של שניהם : "זכר ונקבה ברא אתם ... ויברך אתם ... פרו וךבו ומלאו את הארץ ... וךדו ... הנה נתתי לכם . " ... אפשר ללמוד מכך על שוויון בין האיש לאישה ועל כך שמעמד האישה שווה למעמדו של הגבר . בפרק ב , לעומת זאת , האישה נבראת לאחר הגבר . האדם נברא ראשון , יחיד , אולי עליון ממנה . - בניגוד לפרק א , בפרק ב בריאת האישה היא ניסיון שני לאחר ניסיון ראשון לא מוצלח למצוא לאדם 'עזר כנגדו ' בקרב החיות . - בעוד שבפרק א הם נבראים יחד , בפרק ב האישה נבראת מתוך האדם . אפשר לפרש זאת כאילו לאדם יש חלק ( צלע ) בבריאת האישה , ומכאן שהיא נחותה ממנו . כלומר , מכל הבחינות מעמד האישה בפרק א שווה למעמדו של האדם , ואילו בפרק ב היא נחותה ממנו . הערה : יש המציגים גם את הסיפור השני כסיפור שוויוני . על דעה זאת עיינו בעמ י . 63-62

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار