صفحة: 63

תיאור כזה של הפרדת המינים נמצא גם בספרות המיתית היוונית . אפלטוףמציג בהרחבה אגדה ברוח דומה בדיאלוג 'המשתה " : ' ... " צורתו של כל אדם היתה עגולה כולה : גבו וחזהו היו עשויים במעוגל , וארבע ידיים היו לו , ורגליים כמספר ידיו , ועל צווארו המעוגל ישבו שני פרצופים , שווים זה לזה בכל " ... ( אפלטון ' , המשתה , ' בתוך כתבי אפלטון , כרך שני , עמ י ( 112 היצור הכפול הזה היה יצור רב-כוח . המספר הכפול של הידיים והרגליים עשה אותו זריז וחזק , ושני הפרצופים הגבירו את יכולתו לראות הכול כל העת . כוחו מילא אותו גאווה , וכמה מהיצורים הקדמוניים האלה החלו לתקוף את האלים . כדי להביא לסיומו של המרד החליט זאוס , אבי האלים , לצמצם את כוחם של בני האדם ולחתוך כל אחד מהם לשניים : ... " כחתוך אגסים קודם שייכבשו , או בביצים הנחתכות בשערה ... והנה לאחר שנחתך טבעו של האדם לשניים , התגעגע כל חצי לחציו השני והתרועע אתו ; והיו מחבקים זה את זה בזרועותיהם ומגפפים איש את רעהו ... ובכן מאז ומעולם נטועה בבני האדם אהבת איש אל רעהו , שהיא מלכדת את הטבע הקדום ומנסה לעשותו אחד מתוך שניים ... וכל אחד מאתנו הריהו חלקו השני של אדם אחר ... לפיכך מבקש כל אחד תמיד את החלק השייך אליו " ... ( שם , עמ י ( 114-113 בשר אחד 4 א במה דומה יצירת האדם על פי מדרש בראשית רכה ליצירתו על-פי יהמשתהי של אפלטון ! ב . מה הביא לפיצול האנדרוגינוס כמקרא ומה הביא לפיצולו כסיפור שמציג אפלטון ; ג . איזו תופעה אנושית מסביר הסיפור שמביא אפלטון ? 4 חלק מסיפורי בראשית הם סיפורים אטיולוגיים * . א . איזו תופעה חברתית מוסברת בבראשית ב ? 24-23 , ב . בפירושו לפסוק 24 רש"י כותב "-. לבשר אחד : הולד נוצר על-ידי שניהם , ושם נעשה בשרם אחד " . רמב"ן * מפרש את הפסוק כך ... "-. בעבור שנקבת האדם היתה עצם מעצמיו ובשר מבשרו ודבק בה והיתה בחיקו כבשרו , ויחפוץ בה להיותה תמיד עמו ... כיצד מפרש רש"י את הביטוי יוהיו לבשר אחד ? וכיצד מפרש אותו רמב"ן ? ג . איזה מהפירושים מתאים לסיפור בריאת האישה שבבראשית כ ולסיפור על האדם כעל שני הפרצופים של אפלטון ? נמקו את תשובתכם . ? אפלסון ( אתונה 347-427 , לפני הספירה ) - מחשובי הפילוסופים בכל הזמנים . את רוב הגותו כתב במתכונת של דיאלוגים - בדרך כלל דיאלוג בין סוקרטס ( מורו ) ובין דמות היסטורית ארורת . עוד על אפלטון ראו עמ י . 1 43 ' ? המשתה' - אחד הדיאלוגים החשובים של אפלטון : כל מיני אישים מתכנסים למשתה , ועל כל ארוד מהם מוטל לנאום על סיבה של האהבה . ? סיפור אסיולוג - ראו אטיולוגיה , ' עמ י . 1 43 ? רמב"ן , רבי משה בן נחמן - ( 1270-1194 ) מהחשובים שבפרשני המקרא והתלמוד והוגה דעות . עוד על הרמב " ן ראו עמ י 46 ו . דמויות בעילות שתי פנים חןחות במיתולוגיות של עמים טונים . בתמונה : דמותו של VND הרומי יאנוס כפול הפנים , הממונה על פתחים ודלתות . ציור מתוך כתב יד סן המאה ה 5 ~ ו , צרפת יאנוס היה האל הרומי ששמר על מפתן השמים . מכיוון שלכל דלת שני צדדים , היו ליאנוס שחי פנים - ארור ! לזריחה ואחת לשקיעה . יאנוס הוא לכן גם פטרונם של ההתחלות ושל הקיצים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار