صفحة: 44

העפר והטיט נראה שהקביעה שהאדם נוצר מאדמה נובעת מתפקידה החשוב של האדמה בתעשיית הבנייה בתקופת המקרא . מאדמה וממים יצרו את הטיט , והוא שימש חומר גלם זמין ונפוץ לבניית בקתות , להכנת לבנים ולהדבקה . מהאדמה הופק גם החומר ( אשר בימינו נהוג לכנותו 'חימר . (' רבים מכלי הבית היו עשויים מחומר . במיתוסים רבים של המזרח הקדום כתוב שהאדם נברא מטיט או מחומר . על-פי מיתוס אתך-חסס " , למשל , נוצר המין האנושי כך . האלה ננת ( המכונה גם ממ ) קורצת , לשה בידיה טיט מעורב בדמו של אל שמרד בראש האלים , ויוצרת 14 דמויות - שבעה זכרים ושבע נקבות . כיצד ברא אלוהים את האדם מן האדמה ! לכאורה זוהי שאלה טכנית שולית , אך התשובה עליה יכולה להוסיף נדבך חשוב להבנת היחסים שבין אלוהים לאדם . ידועות לנו שתי דרכים בסיסיות לעיצוב של כלים מחומר . הדרך האחת היא כיור , לישה של החומר ועיצובו בידי האמן . הדרך האחרת היא שימוש באובניים * . בעבודה על גבי האובניים המכשיר משמש מעין מתווך בין האמן ובין החומר . בעבודה הידנית , לעומת זאת , מתקיים מפגש ישיר בין ידיו של האמן ובין החומר שהוא מעצב . כיצד נוצר האדם ! האם האדם הוא תוצר של עבודת אובניים או של לישה אינטימית בידי האל ! קךר בן זמננו יוצר כלי על גבי אובנ"ם א . עיינו באיוב י ; 12-8 , לג . 5 , באיזו מאפשרויות העיצוב של האדם תומך תיאור הבריאה המופיע בספר איוב ? ב . לפניכם קטע מ'עלילת כרת "' האוגריתית : אנכי אתחכם ואברא , אברא מסלקת מחלה , מגרשת מדווה הוא ממלא כפיו באדמה , באדמה טובה אצבעותיו הוא ק 1 ךץ * מהחומר [ ... ] כוס הוא לוקח בידו , * גביע במו ימינו . את שעתקת * [ ... ] ( תרגוס : אליעזר [ אדן גרינשטיין ) * קורץ - לש . * כוס הוא לוקרו ביד - 1 אל מבצע סקס של קריאת שם ליציר כפיו , וכחלק מן הסקס הוא אוחז בגביע . * את שעתקת - אל קורא למה שהוא יוצר בשם , הוא מכנה אותה ' שעתקת . ' הקריאה של אל בשם היא המעניקה חיים ליציר כפיו הדומם . השפה והתרבות האוגריתיות היו קרובות לשפה ולתרבות הישראלית , וחוקרי מקרא מסתייעים לפעמים במקורות מן התרבות האוגריתית כדי להסביר ענייני מקרא שונים . בקטע שלעיל מתוארת בריאתה של שדה בשם 'שעתקת' המסוגלת להעתיק , כלומר לרפא , מחלות . היא נבראת בידי 'אל , ' אבי האלים האוגריתי . באיזו מאפשרויות העיצוב של האדם בידי האל תומך תיאור בריאת השדה המופיע בעלילת כרתי ? אתך-רוסס - מיתוס בבלי שחובר כנראה במאה ה7- ו לפני הספירה , והוא נפתח בסיפור על בריאת העולם ומסתיים בסיפור על מבול . סיפור המבול ובמיתוס זה שימש , כנראה , בסיס לסיפורי מבול אחרים , ובהם הסיפור שב ' עלילות גלגמש . ' על עלילות גלגמש ועל סיפורי מבול אחרים ראו עמ י , 118-107 וכן עמ י . 1 43 ? אובנ"ם - כלי ליצירת כלי חרס . גוש החומר מונח על גבי משטח המסתובב במהירות . במגע ידיו של היוצר , הקדר , משתנה במהירות צורת החומר . בעולם העתיק הסתובב המשםח בכוח הגוף , ואילו כיום האובנ"ם מופעלים באמצעות מנוע חשמלי ( ראו תמונה . ( ' ? עלילת כרת' ( כךת ) - סיפורים שהתגלו בחפירות ארכאולוגיות בחורבותיה של העיר הקדומה אוגרית , והם כתובים בשפה האוגריתית . רק חלק מן העלילות הגיע לידינו , ובו סיפור על כךת , המלך המנסה להשיג לו בן יורש . המלך כךת איים על המלך פבל והכריח אותו לתת לו את בתו לאישה . בסופו של דבר השיג המלך כךת את מבוקשו בעזרת אבי האלים ' , אלי , והוא זכה בבן יורש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار