|
|
صفحة: 52
49 זמן קסםקסם וחברים | מתיידדים עם העצים : לאחר הכנה קצרה ובירור שמות העצים בחצר בית הספר, יוצאים עם מתעכבים ליד כל עץ, מציגים אותו בשמו, מתבוננים לומדות . התלמידים לחצר כששאר הכיתות קישוט קטן ( מבד רך או וומוסיפים ל, בו ( גובה, סוג ועובי הגזע, סוג העלים, הפרי ומי נהנה ממנו ) הכינו מראש . התלמידיםמחוטי צמר ) ש נגיד / נעמי שמר רקע ספרותי אומנם הוא אינו מאזכר את סמלי החג . נעמי שמר מציעה לכבוד פורים שיר מקורי ומשעשע שגרתיים בין פגישות בלתי -אך הוא שופע הומור ומפתיע את הילדים במעברים כמו,ומנהגיו צפויות . נעמי שמר כתבה לשיר שני בתי סיום : האחד מתאים לכל ימות השנה ( ועל כן אינו מופיע חותם כאן את השיר במקבץ ,והאחר, המסביר את הקשר בין תוכן השיר לחג הפורים,כאן ) המתבקש של אזכורים לעיקרי החג . המציג פגישה של ,בית בן שתי שורותמופיע תחילה . בשיר שלושה חלקים במבנה אחיד פזמון חוזר המציג דיאלוג בין הכותבת למי בא אחריו . הכותבת עם דמות שהיא בעל חיים שכיח חתול, קרפדה, – שפגשה . הבתים נבדלים זה מזה בבעל החיים שהכותבת פוגשת באקראי רָעַד הָהָר וְהוֹלִיד פִתְאֹם" : ובבית השלישי גם באופי ההתרחשות המולידה את הפגישה – עכבר הציפיות ,מניחה כאן רמז לביטוי "ההר הוליד עכבר" ( כלומרו", כשהכותבת קורצת לקוראיםעַכְבָר רומז על זיקה לסיפור – "נגיד ש…" – היו גדולות אך התוצאה מאכזבת ) . הביטוי הפותח כל בית מעשייה, להתרחשות מומצאת שאינה מציאותית, ומוסיף לטקסט אווירה משחקית שבה הכול אפשרי . זֶה רַק בִגְלַל דברים כאלה " : סיום השיר מחזיר את הקוראים למציאות המקובלת ומציין במפורש פוּרִים" . אחרי ההצהרה המרגיעה, הכותבת מזכירה לקוראים את ההקשר של השיר באזכור ברצף מחורז, תזזיתי יַעֲקֹב" - "מַמְתַקִים וּמִגְדָנוֹת", "מִשְלוֹחַ הַמָנוֹת", "עַדְלֹאיָדַע" ו"שוֹשַנַת ומשעשע . לפני הקריאהפעילויות תחילה כדאי להפגיש את התלמידים עם הביטוי "נגיד ש…", לשאול אם הם משתמשים בו ומתי ולבקש דוגמאות . מבררים אם לדברים שבאים בעקבותיו יש אופי משותף . להקשיב למילים תלמידיםאחר כך כדאי להשמיע את הביצוע של השיר המולחן, לבקש מה לספר מה הדבר הכי מצחיק שקרה תלמידיםמזמינים את הולהצטרף לשירה בפזמון החוזר . להם בפורים ( או אי פעם ) , ומבקשים מהם להיזכר בסיפורים שבעלי החיים בהם מדברים . הנחיה לפעילויות בחוברת קוראים על השמחה שאנו מצווים להרבות בה בחג הפורים, ועל ערך השמחה – ת ? ! מה, באמ פוך הפור, לאמור היפוךיסתמית ; היא מתבקשת בעקבות הביהדות . השמחה בחג הפורים אינה ל . הגור לספר על מנהגים משפחתיים המבליטים את השמחה בפורים או התלמידיםמזמינים את . מגבירים אותה 52 קסם וחברים | זמן קסם
|

|