|
|
صفحة: 33
30 זמן קסםקסם וחברים | להסביר את מוסר ההשכל ( ללא אזכור המושג ) תלמידיםמזמינים את ה – לב העניין • " . מכוונים את במרוץ"המתמיד בדרך זוכה : שכותב הסיפור שם במתכוון בפי המנצח ושואלים לדעתם . מעבירים את ,לתגובתו המתונה של הצב על אף נצחונותלמידיםה , ועוסקים בצורך להצליח או להצטיין, ביתרונו תלמידיםהשיחה לסביבתם הקרובה של ה מי שאינו מציב לעצמו אתגרים . לעומת – של מי שמנסה את כוחו ושואף להשתפר מרחיבים את הדיון לאתגרים מסוגים שונים : להיות חברותי, ללמוד לקרוא, להפסיק לריב על כל שטות, לבחור חוג וליהנות ממנו, לבלות יותר עם ההורים, לעזור למישהו במשפחה או בין החברים… מלחמת התיישים / שלמה אבס רקע ספרותי גם – התנגדות עיקשת לוויתור ולפשרה ו הסיפור מתאר עימות בין שני תיישים על רקע כוחנות דיו של גשר צר מאוד . שניהם רוצים לעבור מצד לצד ימול סכנת חיים . שני תיישים עומדים משני צ לעבור בזה אחר זה – בדיוק באותו זמן, אך גאווה וכבוד מונעים מהם לראות את הפתרון הפשוט מילת המפתח בדברי כל אחד מהם היא "אני" . חיש וזמנית . השניים מתחילים להתווכח, -ולא בו גח בך ! ", "הסתלק אתה או שארסק אותך ! " הכוחנות נקל הם עוברים לאיומים : "הסתלק או שא והעימות הפיזי גובה את חייהם . ,מעוורת את עיניהם של התיישים . הם עוברים ממילים למעשים במלחמה ובריב אין מרוויחים ואין משמעי : "-מוסר ההשכל המופיע בסוף הטקסט הוא פשוט וחד על חוסר התוחלת בהתעקשות ובמאבקתלמידים" . כדאי לדבר עם המנצחים ; יש רק מפסידים מי יקדים את מי במעבר על הגשר . בסיפור הזה, המאבק – על עניין נקודתי, חסר חשיבות וחולף גבה את חיי השניים . את המעשיוּת שמעדיפהכאן אפשר להאיר את האמרה העממית "אל תהיה צודק, תהיה חכם", פני הכבוד כדי להימנע מעימות שחשיבותו אפסית אך מחירו איוֹם . הסיפור הוא לע וההיגיון מנם משל, אולם בשלב זה נכון להסתפק באמירה שהסיפור מלמד את הקוראים לקח חשוב וא מהצירוף השגור "ללמוד תלמידיםמסקנה מעשית, מעין אזהרה . מושג המוכר ל – ומועיל ( "לקח" לקח" ) . הנחיה לפעילויות בחוברת מתבוננים באיורים, מסמנים אותם תלמידיםה,לאחר ההאזנה לסיפור – פעילות ראשונה במספרים לפי סדר האירועים בסיפור וצובעים אותם להנאתם . עם המורה מציפים נקודות מפתח בסיפור ומפתחים שיח כיתתי : איפה חיו שני – בואו נדבר • התיישים ? מה חיבר בין שני המקומות ? למה עברו מדי פעם מצד אחד לצד השני של הגשר ? מה היה מיוחד ביום שהסיפור מתאר ? ( שני התיישים הגיעו לגשר באותו זמן כדי למה הסתיים הסיפור באסון ? . לעבור בו ) 33 קסם וחברים | זמן קסם
|

|