|
|
صفحة: 45
42 זמן קסםקסם וחברים | שטקליס- / מרים ילן . . . רוח רוח רקע ספרותי עודנו,שנה 57-, כלומר לפני כ 8391שנת ב"דבר לילדים"שנדפס בשבועון . . . רוח רוחהשיר רענן והולם היטב את הנושא שבמרכזו . זהו שיר תיאורי, המפנה את המבט החוצה, אל העולם, הצומח ועל נופי הארץ, והם , אל הטבע . מטרת השירים התיאוריים היא להקנות מידע על החי מדעית- עושים זאת בדרך ציורית שתהיה נוחה לקהל הצעיר, בלי להתחייב להגדרה מילונית , אין לשיר 02-שלמה . שלא כמו שירים תיאוריים רבים שנכתבו בשליש האמצעי של המאה ה דידקטיות . -כוונות חינוכיות שטקליס רואה את הרוח דרך עיני הילדים ואינה מוותרת על הדמיון . הרוח מתואר-מרים ילן בֹקֶרמִן הַהמין הדקדוקי של "רוח" הוא זכר ) כילד שובב, לא ממושמע, כמעט פרחח : " – ( בשיר . דומהוכ,"שוֹרֵׁק וּמְיַלֵׁל, / וְכוֹפֵׁף אֶת הַוְרָדִים, / וּמֵׁצִיק לַיְלָדִיםבָטֵׁל, / וְךְ [ . . . ] וְאַתָה ! הוֹלֵׁלשְתוֹלֵׁתִ היא מונה ך בפועלמנקודת המבט של הילדים המשוררת מתארת את "התנהגותו" של הרוח, א את פגעיו . פותחים בקריאת מילות השיר, ומסבירים את הדימוי הכולל של הרוח כילד שובב, אולי אף פרוע, בטלן הגורם לנזקים שבכל מקום שהוא עובר בו . שוֹרֵׁק וּמְיַלֵׁל, / וְכוֹפֵׁף אֶת בָטֵׁל, / וְךְ וְאַתָה ! הוֹלֵׁשְתוֹלֵׁל [ . . . ] תִבֹקֶר"מִן הַ / ? לָמָה לֹא תִשְכַב לָנוּחַ" . האנשת הרוח ותיאורו כפרחח – " הַוְרָדִים, / וּמֵׁצִיק לַיְלָדִים מַלְאָכִים כְבָר מַכְנִיסִים / " : מבארים את הדימוי הפואטי המצייר את הכוכבים כפנסים או כנרות לַשָמַיִם פָנָסִים / מַדְלִיקִים נֵׁרוֹת בַלָאט" . " ודימוי להתנהגות היחיד ם הַבְרוֹש, הַקִיקָיוֹןגַ / – כָל הַגַן רוֹצֶה לִישֹן " : האנשה של הצומח בגן הפוגעת בכלל . למין הדקדוקי של המילה "רוח" . הרוח במילון העברי תלמידיםמפנים את תשומת הלב של ה למה המשוררת תלמידים : ומופיעה בספרות כזכר או כנקבה . אפשר לשאול את ה,מוצגת כזו"נ בת ? -ולא על רוחבן- בחרה לכתוב על רוח בימים חמים – לספר על מקרים שבהם הרוח נחוצה ומועילה תלמידיםכדאי להזמין את ה לעבוד בקבוצות ולמצוא כמה שיותרתלמידיםמזמינים את הבמיוחד, כשמנסים להעיף עפיפון… לחלק ביניהם את השיר ולקרוא אותו, תלמידיםמציעים לקבוצת מילים המתחרזות עם "רוח" . את קולות הרוח המתגברת ונחלשת לסירוגין . המשמיע שאר הכיתהבזמן ש 45 קסם וחברים | זמן קסם
|

|