|
|
صفحة: 57
54 זמן קסםקסם וחברים | מומלץ לכל מורָה ומורֶה לקרוא את הטקסט, לחשוב על תלמידיהם ולגבש את הדרך ההולמת להסביר שהייתה בעולם וי להכין מראש פתיח למפגש עם השיר, אלהציג בפניהם את השיר . כד ימים םמלחמה קשה שנמשכה חמש שנים ופגעה בארצות רבות מאוד . נכון להדגיש שבאות בארצות אירופה, – רוב היהודים במקומות רבים ושונים בעולם חיושנה ) 09כ-רחוקים ( לפני ושבארץ עוד לא היה צבא שיוכל להילחם באנשים – בצפון אפריקה, ברוסיה ובמקומות אחרים שגרמו למלחמה . מומלץ להימנע מפירוט הצעדים שנקטו הנאצים נגד היהודים באשר הם, ולספר הם הספיקו לגרום לסבל רב ופגעו בהרבה מאוד אנשים ,שעד שנוצחו אלה שגרמו למלחמה במיוחד ביהודים . – חפים מפשע שהוא מתאר את מחשבותיו ואת חלומותיו של תלמידיםבמהלך קריאת השיר אפשר להסביר ל ילד יהודי שחייו השתנו לאחר שנשאר לבדו ונכלא עם יהודים רבים בבית סוהר גדול : לא היה בו חימום בחורף, לא היו בו די מיטות ושמיכות, לא היו בו צעצועים וספרים, וילדים יהודים רבים שהיו כלואים בו היו חייבים לעבוד בעבודה קשה . זוכרים כולושבכל שנה, ביום מיוחד, יהודים ואחרים בישראל ובעולםתלמידיםכדאי להסביר ל את המלחמה ההיא, ועושים כל מה שאפשר כדי שיהיה שלום בעולם . אסיף-אבא בתמונה / שלומית כהן רקע ספרותי געגועים – אסיף פתוח לפרשנות, ועד סופו אינו מפרש את הנושא -הוותיק של שלומית כהןשירה עובדה : תמונת אבא תלויה על הקיר . מכאן מתוארים מאמציו מכמירי לאב המת . תחילתו בהצגת …" חלקים בדמותו מְנַשֵׁקמְלַטֵׁף,, עוֹלֶה עַל כִסֵׁא . . . לב של הילד יונתן להתקרב אל אבא : הוא "ה המצולמת של אבא . . "נִשֵׁק נְשִיקוֹת אוּלַי מֵׁאָה" זמן רב ו"דִבֵׁר עִם אַבָא בַתְמוּנָהבהזדמנות אחרת שוב עלה על כיסא, " ו' החיבור בראשית המשפט אחרי נקודה מעידה על תשוקת הבן לקשר עם אביו השותק ", וראה בעיניי רוחו המתגעגעת לָחַש לְאַבָא סוֹדהבן " – אולי כניסיון להעיר את אבא תמיד . " . אַבָא חִיֵׁךְ חִיוּךְ גָדוֹלש" חברתי של ילדים היום פתוח הרבה יותר להשערות על מצבו של יונתן משהיה -עולמם התודעתי אבא עזב את המשפחה ועבר לארץ רחוקה, אבא חולה ואי אפשר : שנה, כשהשיר נכתב 03לפני ,כפי שהוא נקרא על ידי ילדים, ועוד כהנה אפשרויות מטלטלות שהשיר – תים קרובותילבקרו לע אינו מפריך אותן . המבקש לעורר את ,בולטת בשיר הפסיביות המוחלטת של אבא מול הפעולות החוזרות של יונתן אבא לתגובה הנכספת . אבא "סגור" בתוך המסגרת, יונתן נע במרחב, עולה על כיסא, מתקרב ומתרחק, נוגע בדרכים שונות ובעוצמה משתנה, לוחש לאבא ומשתף אותו בסוד . הוא כל כך זקוק שהוא מדמה בנפשו שאבא מגיב, וגם הוא עצמו שמח . ,לקשר 57 קסם וחברים | זמן קסם
|

|