|
|
صفحة: 37
34 זמן קסםקסם וחברים | התפרצות . החלקוהמייצגת בלשון הדיבור קול רעש חזק מאוד של התנגשות מילה,את "בום" כולל צלילים אקספרסיביים המדמים נהמת כעס . – " ! רֹגֶז עַל כֻלָם - רֹ - "בְרֹ – השני את התנהגותו של החתול הרוגז . המילה ,מהיר קצבברצף משפטים קצרים וב,הבית השני מתאר . . . " ) ומעצימה את הרוגז . גם כאן וְלֹא אָכַל, וְלֹא שָתָה"לא" חוזרת ונשמעת חמש פעמים ברצף ( " וְלֹא טָטִי, וְלֹא " – המשוררת משתמשת ברצף הגאים אקספרסיבי חסר משמעות מילולית מדויקת לבטא את קוצר הרוח או את הזעם שחש החתול נוכח מי שטורחים סביבו ומנסים דיכ – " טָטָה לפייסו . קריאההלפניפעילויות להתבונן באיור . שאלו : מי כועס ? מה בגוף שלו תלמידיםהציגו את שמו של השיר ובקשו מה מראה שהוא רוגז ? ( הוא מכונס בעצמו, עיניו צרות ומבטו מלוכסן, ראשו מורכן, זנבו אסוף ) . איך נראה החתול הקטן שמאחור ? אילו יכלו השניים לדבר, מה היה כל אחד מהם אומר ? ליחסי הגודל בין שני החתולים . החתול הרוגז נראה גדול תלמידיםהפנו את תשומת ליבם של ה הרבה יותר, כאילו הכעס מעצים את נוכחותו ומאיים על הסובבים אותו . קריאת השיר קראו את השיר במלואו . חשוב לשים לב שבמילה "ברוגז" אין הכוונה למושג "ברוגז" משפת מילה המתארת הימצאות במצב להילדים ( שהאות הפותחת בו נהגית כמו במילה "ברכה" ) , אלא נהגית כמו במילה "בדיוק" ) . כדאי להקפיד על קריאה מוטעמת ועל סימני אות בשל רוגז ( ה הקריאה . השורות שיש בהן הגאים במקום מילים אמורות להיות עוצמתיות מבחינת ההגייה, אף שהן חסרות משמעות מילולית ברורה . קריאת השורות בבית השני אמורה לבטא את נחרצות לשים לב לחזרות על המילה "רוגז" ועל םתלמידישו מההחתול הסרבן . לפני הקריאה השנייה בק המילה "לא" . הנחיה לפעילויות בחוברת עם המורה ועוסקים בה בזיקה לתוכן ,מתרכזים במילה "רוגז" החוזרת בשיר שוב ושוב – בואו נדבר • השיר תוך העלאת השערות על הסיבות לרוגז של החתול . לתחושות שלהם . האם כבר נמצאו במצב דומה לזה תלמידיםמפנים את ה – לב העניין • של החתול ? האם הם מכירים את התחושה של "ברוגז עם כולם" ? מה הם עושים כדי לחזור לשגרה ? מי או מה עוזרים להם בדרך כלל ? , שיכולים לספר גם על מצבי רוגז תלמידיםכדאי להיות ערניים לסיפוריהם האישיים של ה במשפחה בין המבוגרים לבין עצמם ובין המבוגרים לילדים, ולעיתים מדווחים בהזדמנויות כאלה על התנהגויות של המבוגרים שמעוררות בהם פחד . לרגיעה תוך שהם מתרכזים תלמידיםהפעילות מבקשת להחזיר את ה – בעיפרון שלי • "תארו : בחתול וחושבים איך יוכלו להרגיע אותו . כדאי לתווך את הפעילות במשפט לעצמכם שהחתול הכועס מבין מה שאנחנו אומרים . מה הייתם אומרים לו כדי שיירגע ? " 37 קסם וחברים | זמן קסם
|

|