|
صفحة: 146
הערות לעצמי : 146 ג . חיסור עמוד בספר : 118 מטרת הפעילות עם המורה היא להגיע לדרך המוסכמת שבה פותרים תרגילי חיסור בעזרת אביזרים . רצוי שגם תלמידים היודעים את תוצאות התרגילים בעל פה ילמדו את הייצוג של דרך הפתרון באביזרים, אך בהמשך אין צורך לדרוש מהם לפתור את כל התרגילים בעזרת אביזרים . המטרה היא שהם ידעו באופן עקרוני את דרך הפתרון בעזרת אביזרים לצורך פתירת תרגילים בתחום מספרים שפחות מוכר להם בהמשך, ויראו את הקשר בין חיבור לחיסור, הבולט בעזרת הדסקיות, ובו מתמקדים בפרק הבא . ב פעולת החיסור המוגדרת כאן באמצעות אביזרים, יש להפוך את הדסקיות המייצגות את החלק ( המספר השני ) בתרגיל ולשנות את צבען . אפשר גם להסתיר אותן, אך אין להסיר אותן . דרך זו תעזור בהמשך לחיזוק הבנת הקשר בין חיבור לחיסור . הקישור בין תרגילים ובין השלם והחלקים ממלא תפקיד חשוב בהבנת הקשר בין תרגילי חיבור לתרגילי חיסור שיש להם אותו המבנה ( אותו השלם ואותם החלקים ) . מדגישים לפני התלמידים שאת תרגיל החיסור, כמו את תרגיל החיבור, כותבים וקוראים תמיד משמאל לימין . נוסף על כך מדגישים את הקשר בין כל שלב בייצוג ובין כל סימן בתרגיל . כך פותרים תרגיל חיסור בעזרת פסים ודסקיות : = 6 - 9 בונים את השלם ( המספר הראשון ) . הופכים דסקיות לפי החלק ( המספר השני ) . אפשר להפוך מימין או משמאל . אפשר להסתיר את הדסקיות שהפכתם . מספר הדסקיות שצבען לא השתנה הוא החלק האחר, וכותבים אותו במקום של תוצאת התרגיל . 2 . בַּחֲרוּ שָׁלֵם וְחֵלֶק כִּרְצוֹנְכֶם וּבְנוּ מֵהֶם תַרְגִיל חִסוּר בְּעֶזְרַת הַפַּסִים וְהַדִסְקִיוֹת . מִצְאוּ אֶת הַחֵלֶק הָאַחֵר וּפִתְרוּ אֶת הַתַרְגִיל . כשמחסרים הופכים את הדסקיות על הפס ולא מסירים אותן כדי שיהיה אפשר להמשיך ולראות את המבנה של שני החלקים והשלם . 3 = 6 - 9 - שָׁלֵם = חֵלֶקחֵלֶק שָׁלֵם חֵלֶקחֵלֶק שָׁלֵם 9 6 חֵלֶקחֵלֶק 3 שָׁלֵם 9 6 חֵלֶקחֵלֶק עִם הַמוֹרה ג . חִסוּר 118118 פעילויות דיגיטליות בסביבת המורה ובספר הדיגיטלי אפשר למצוא את מעבדת פסים ודסקיות - תבנית ותרגיל . במעבדה זו מוצגים פסים ודסקיות, תבנית שלם וחלקים ומקום לכתיבת תרגיל מתאים . המעבדה משמשת לפתירת תרגילי חיבור וחיסור עד 20 . המעבדה מסייעת לקיים דיון בסיכום פעילות 2 . בוחרים בכל פעם זוג תלמידים שיציג את תהליך הביצוע שלו .
|
|