صفحة: 105

ג . ניתוח סיכויים וחישובם ה יתקבל מספר קטן מ- 3 . יתקבל מספר גדול מ- 3 . ד יתקבל מספר אי-זוגי . יתקבל מספר זוגי . או יתקבל המספר 5 . יתקבל מספר המתחלק ב- 5 . או או אחת המטרות של פעילות זו היא להדגים שבבחירה בין שתי אפשרויות יכולים להיות מצבים שבהם שתי האפשרויות סבירות באותה מידה . הבנה זו תסייע לתלמידים בפעילות הבאה ותקל עליהם גם בפעילויות שבהן יהיה מעבר לחישוב מספרי של הסיכויים . כפעילות הרחבה אפשר להסביר במסגרת פעילות זו את המושג "מאורע משלים" . למשל ב סעיף ד שני המאורעות : "יתקבל מספר זוגי" ו"יתקבל מספר אי-זוגי" הם מאורעות משלימים כיוון ששניהם יחד מכילים את כל האפשרויות שעשויות להתקבל בהטלת קובייה, ואילו שני המאורעות ב סעיף ה אינם משלימים כי שום מאורע אינו מכיל את האפשרות של קבלת הפאה שעליה 3 נקודות . מטרת פעילות 3 היא לפתח דיון בנושא ניתוח סיכויים של התוצאות השונות המתקבלות בעריכת ניסוי הסתברותי . ב סעיף א התלמידים צריכים לשער מה סביר יותר שיתקבל בהטלת המטבע – מספר או ציור . צפוי שהתלמידים יענו ששתי האפשרויות סבירות באותה מידה . אם התלמידים ירצו לתת תשובה מספרית ולענות שהסיכוי הוא % 50 או שהסיכוי הוא חצי חצי, מומלץ לא להתעמק בשלב זה בדיון בחישוב הסיכויים, אלא לאפשר לתלמידים לערוך ניסוי הסתברותי, כפי שמופיע בסעיפים ב – ח . במהלך הניסוי שהוראותיו מופיעות ב סעיף ב , כל תלמיד מטיל מטבע של שקל אחד 10 פעמים וסופר את מספר הפעמים שהמטבע נופל כשהציור כלפי מעלה . ב סעיף ג כל תלמיד מחשב באיזה חלק מההטלות התקבל הציור . לדוגמה, אם מתוך 10 הטלות ב- 6 מהן התקבל הציור, התשובה היא : ) מההטלות התקבל ציור . חישוב זה חשוב לדיון שייערך בהמשך הפעילות . 3 5 ( או ב- 6 10 ב- ב סעיף ד התלמידים מסכמים את תוצאות הכיתה כולה בטבלה אחת . הם כותבים בכל שורה את מספר הפעמים שהתקבל הציור אצל כל אחד מהתלמידים . ב סעיפים ה – ח בכל כיתה יתקבלו תשובות שונות כתלות בכמות התלמידים בכיתה ובכמות הפעמים שבהן התקבל ציור בהטלות של כל תלמידי הכיתה . לאחר ההתנסות של ניתוח הניסוי שערכו תלמידי הכיתה מתנהל דיון כיתתי : 105

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار