صفحة: 26

א . כפל שבר בשבר במקרה זה אורך הצלע של הריבוע משמש יחידת אורך, והריבוע עצמו יחידת שטח . לכן התוצאה מבטאת את חלק הריבוע הצבוע . ב פעילות 2 צובעים חלק מתוך חלק של ריבוע לפי ההוראות וכותבים תרגילים מתאימים . שימו לב, בשלב זה התלמידים אינם יודעים לפתור תרגיל כפל של שבר בשבר, אולם הם כן יכולים למצוא את השבר המתאים לחלק הריבוע שצבעו . כלומר התלמידים פותרים את התרגיל בעזרת הציור שצבעו . התלמידים מכירים את הסימטרייה בכפל, ולכן הם יכולים להניח שגם בשברים תוצאת התרגיל 3 5 מ- 1 2 , אולם כלל לא מובן מאליו ש- 3 5 1 2 , למשל, שווה לתוצאת התרגיל = # 3 15 2 = # ריבוע . בעניין זה עוסקים ב דיון שבסוף הפעילות . התלמידים מתבוננים 1 2 מ- 3 5 ריבוע שווה ל- ב סעיפים ב ו- ג ורואים שבשני המקרים התקבל אותו המלבן הצבוע . מתוך הדיון במקרה פרטי זה הם מתחילים להבין רעיונות כלליים בנוגע לכפל שברים . פעילות 3 מחדדת יותר את הקשר בין כפל שברים לשטח . בשונה מפעילויות 1 ו- 2 , בפעילות זו משתמשים ביחידות מידה מוסכמות ומקובלות ועוסקים במפורש במציאת שטח של מלבן ולא במציאת חלק של חלק מריבוע . החלק הראשון של הפעילות משמש להסבר ולהקניה . 3 . תלמידי כיתה ו החליטו לצבוע את קירות בית הספר בדוגמה צבעונית ומיוחדת . כל תלמיד סרטט ריבוע של 1 מ"ר וצבע בתוכו מלבן . « הינה ציור מוקטן של הריבוע של אברהם . א . איזה חלק מהריבוע צבע אברהם ? מהריבוע . ב . מה שטח המלבן שצבע אברהם ? מ"ר . ג . כתבו תרגיל כפל המתאים לחישוב שטח המלבן ופתרו אותו : 5 6 מ' 1 3 מ' 5 18 5 18 1 5 53 6 = 18 כדי למצוא איזה חלק מהריבוע צבוע, מוסיפים קווי חלוקה בהתאם לחלוקת הצלעות . מקבלים מהריבוע . 5 18 18 חלקים שווים, שמתוכם 5 צבועים, ולכן החלק הצבוע הוא מ"ר . 5 18 ממנו צבוע, שטח החלק הצבוע הוא 5 18 לפי הנתון, שטח הריבוע כולו הוא 1 מ"ר . אם תרגיל הכפל המתאים לחישוב שטח המלבן הצבוע הוא מכפלת אורכי צלעותיו, והתוצאה כבר ידועה . יוצא מן הכלל עמוד 44 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 151 - 164 ) 26

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار