صفحة: 57

ב . מציאת הכמות החלקית ותרגיל כפל מתאים ב דיון שבתום הפעילות התלמידים מסיקים ששתי הדרכים מובילות לאותה התוצאה – תמר ואסתר צבעו את אותו השטח : 2 ריבועים . ב פעילויות 4 – 6 התלמידים מתרגלים את שתי הדרכים – הפתרון המוכר והפתרון בעזרת תרגיל כפל . הינה לדוגמה הפתרון של פעילות 4 : 1 מהשטח של 8 עיגולים בשתי הדרכים . 4 . א . צבעו 4 ב . כתבו תרגיל מתאים : = # בדרך של אסתר : בדרך של תמר : 1 2 8 4 בתחתית עמוד 98 מסכמים את התהליך : למצב שבו נתונים החלק והכמות הכוללת, וצריך למצוא את הכמות החלקית, מתאים תרגיל כפל . 5 8 מ- 24 מ"ר מתאים התרגיל = # 24 5 8 או = # 24 5 8 . דוגמה : לחישוב כמה מ"ר הם 5 8 אפשר לפתור את התרגיל כך : = = # 15 24 120 8 1 8 מ- 24 ) אפשר לפתור גם כך : = 3 8 24 : ( 5 8 מ- 24 ) ואז : = # 15 3 5 ( חשוב שהתלמידים ימשיכו לתרגל פתירת בעיות בעזרת תרגיל כפל במספר שלם . עם זאת כדאי לעודד אותם לבחור את דרך הפתרון הנוחה לכל בעיה : תרגיל כפל, ציור או חישובים אחרים . כשהתלמידים מתקשים, רצוי מאוד להפנות אותם לטבלת "חלק מכמות" כדי שיבינו את מרכיבי השאלה, מה נתון ומה חסר . ב פעילות 10 ייתכן שיהיו תלמידים שינסו לחשב במדויק מה החלק של התלמידות שהצביעו נגד הגשת ממתקים בכל שכבה . דרך פתרון זו קשה יותר, ולכן כדאי להדריך תלמידים אלה מהתלמידות בכל שכבה . ככל הנראה יהיו תלמידים שיפתרו את 2 3 לחשב תחילה כמה הם הבעיה בעל פה . מהתלמידות – בעזרת טבלת "חלק מכמות", בעזרת ציור 2 3 להלן דרכי פתרון שונות למציאת ובעזרת תרגיל כפל . 57

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار