صفحة: 33

ב . חילוק – אחד הגורמים ( המחלק או המנה ) הוא מספר שלם פעילויות 27 – 30 עוסקות בפתרון משוואות . ב פעילות 27 אפשר להיעזר בתבנית גורמים ומכפלה ולמצוא את התרגיל הישיר . בהמשך אפשר לפתור חלק מהמשוואות בעל פה ולהשתמש בתבנית בתרגילים שלא יודעים לפתור בעל פה . יש להזכיר לתלמידים לבדוק את עצמם על ידי פתירת התרגיל שהשלימו . ב פעילות 29 על התלמידים להשלים שוויונות בין תרגילים . כפי שמודגם ב סעיף א , יש לפתור את התרגיל בצד שמאל של השוויון ואז לפתור את המשוואה המתקבלת . בחלק מהסעיפים אפשר לפתור את התרגילים בדרכים אחרות, המתבססות על קשר בין תרגילים . ב פעילויות 31 – 33 התלמידים מיישמים חילוק שברים בהקשרים שונים : היקף מצולעים משוכללים ( פעילות 31 ) וממוצע ( פעילויות 32 ו- 33 ) . בכיתה ה למדו התלמידים לחשב ממוצע של מספרים ואף נחשפו לרעיון שממוצע של מספרים שלמים יכול להיות מספר שאינו שלם ולהפך – ממוצע של מספרים שאינם שלמים יכול להיות מספר שלם . אולם עד כה לא היה באפשרותם לחשב את הממוצע במקרים שבהם הממוצע אינו מספר שלם . ב פעילות 32 הם חוזרים לרעיון זה, הפעם חמושים ביכולות חישוב חדשות . כדי לפתור את פעילות 33 ( אתגר ) עליהם להבין שממוצע של שלושה מספרים יהיה שלם רק אם סכום שלושת המספרים מתחלק ב- 3 , ובדומה ממוצע של 4 מספרים יהיה שלם רק אם סכומם מתחלק ב- 4 . לכן, כדי להשלים מספר מתאים למבוקש, כדאי לחשוב על סכום המספרים שרוצים לקבל . הינה פתרון אפשרי של הפעילות ( יש כמובן אפשרויות רבות נוספות ) : אתגראתגר 33 . » הוסיפו מספר לכל קבוצה כך שהממוצע יהיה לפי המבוקש . » חשבו את הממוצעים אחרי שהוספתם מספרים ובדקו את תשובותיכם . א הממוצע הוא מספר שלם : ג הממוצע הוא מספר שלם : 42 2 4 5 3 5 סכום : 15 סכום : 14 ממוצע : 5 2 4 ממוצע : 3 סכום : 8 4 4 ממוצע : 2 סכום : 5 1 1 ממוצע : 5 9 ב הממוצע הוא מספר שאינו שלם : ד הממוצע הוא מספר שאינו שלם : 42 2 4 5 3 5 8 2 1 3 4 5 5 ב פעילות 34 התלמידים משווים בין תרגילי חילוק . כדאי לבקש מהם למצוא סעיפים שבהם הם יכולים לדעת מה הסימן המתאים בלי לפתור את התרגילים, ולדון בנימוקים לכמה מהסעיפים . לאחר מכן התלמידים יכולים להמשיך באופן עצמאי לסעיפים האחרים . בסעיפים שיתקשו להכריע בהם מה הסימן המתאים, הם יכולים לפתור את התרגילים . 33

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار