صفحة: 28

ב . חילוק – אחד הגורמים ( המחלק או המנה ) הוא מספר שלם פעילויות 12 – 14 משלבות בין תרגילי כפל, שנלמדו ביחידה הקודמת, ובין תרגילי חילוק, שנלמדו ביחידה זו . ב פעילות 13 יש בעיות דו-שלביות . כדי למצוא את מספר החבילות שדיני צריכה לקנות, מתאים להשתמש בתרגילי חילוק, אולם אפשר לפתור גם בעזרת משוואת כפל . כמו תמיד בבעיות מילוליות, יש לקבל את כל הדרכים כל עוד התלמידים יודעים איך לזהות בתרגיל שכתבו את התשובה לשאלה . בפתרון שלפניכם, ב סעיף א משתמשים בתרגיל חילוק למציאת מספר השקיות שהגר צריכה לקנות, וב סעיף ב משתמשים במשוואת כפל . חישוב : תשובה : א כמה תשלם דיני אם תקנה את כל הגרנולה בשקיות גדולות ? 13 . בחנות מוכרים שקיות של גרנולה בשני גדלים : דיני רוצה לקנות 3 ק"ג גרנולה ומתלבטת 3 ק"ג אילו אריזות כדאי לה לקנות . 10 2 ש ק ל י ם 5 ש ק ל י ם 3 4 ק"ג ב כמה תשלם דיני אם תקנה את כל הגרנולה בשקיות קטנות ? חישוב : תשובה : דיני תשלם 20 שקלים . דיני תשלם 20 שקלים . 3 : 3 20 = 5 4 4 = 4 12 4 3 20 = 2 10 3 = 10 10 ב פעילות 15 אפשר להנחות את התלמידים לחפש קודם את התרגילים שקל להם לפתור, ואחר כך להמשיך לתרגילים האחרים . יוצא מן הכלל עמוד 50 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 133 - 144 ) . פעילויות 16 – 20 עוסקות בהבחנה בין כפל וחילוק ובין הרחבה וצמצום . תלמידים נוטים לפעמים לבלבל בין הפעולות משום שהמהלך דומה מאוד : בהרחבה מכפילים, בצמצום מחלקים . מטרת הפעילויות האלה היא לחזק את הרעיון שלפיו כשמכפילים או מחלקים שבר במספר שלם ( שונה מ- 1 ) , מקבלים מספר אחר, גדול או קטן מהשבר הנתון . לעומת זאת כשמרחיבים או מצמצמים שבר, מקבלים שבר חדש השווה לשבר הנתון . 28

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار