صفحة: 9

השבר כמנת חילוק ב פעילות 2 , כשהתלמידים כבר מודעים לדרך החלוקה הכללית, הם ממשיכים לחלק עוגות שווה בשווה בין משרתים . הם אינם חייבים להשתמש בדרך זו . הם יכולים להציע גם דרכים אחרות, בתנאי שיוכלו להסיק בסופו של דבר מה השבר המתאים לתוצאה, אולם המספרים בפעילות נבחרו כך שדרך החלוקה שנלמדה היא גם הנוחה ביותר . שלושת הסעיפים בפעילות 2 יוצרים סדרה . אלה התרגילים הפתורים : = 5 : 1 1 5 = 5 : 2 2 5 = 5 : 3 3 5 קל לראות את הקשר בין התרגילים לתוצאה ולהסיק מהם איך לפתור את התרגיל הבא בסדרה : = 5 : 4 4 5 קשה יותר להסביר מדוע חוקיות זו מתקיימת . מומלץ לעודד את התלמידים להציע הסברים, גם אם לא מדויקים, כל תלמיד על פי יכולתו . כדאי לוודא שהתלמידים רואים את הקשר הזה : מחלקים כל עוגה לפי מספר המשרתים, ולכן מספר המשרתים הוא המכנה של התוצאה . כל משרת מקבל חלק אחד מכל עוגה, ולכן מספר העוגות, שהוא מספר החלקים שמקבל כל משרת, הוא המונה של התוצאה . את פעילות 2 מסכמים בהצגת הכלל : אפשר לבטא את התוצאה של כל תרגיל חילוק של שני מספרים שלמים כשבר . כל שבר הוא תוצאה של תרגיל חילוק של שני 5 : 4 מספרים שלמים . לדוגמה : = 4 5 קו השבר משמש גם סימן חילוק . ב פעילות 3 הדבר החשוב הוא סדר המספרים בתרגיל . בפעילות זו מחלקים חבילות פלסטלינה בין ילדות . מספר חבילות הפלסטלינה הוא המספר הראשון בתרגיל החילוק ( המחולק ) . בפעילות זו התלמידים פוגשים לראשונה מצב שבו התוצאה גדולה מ- 1 , כלומר המחולק גדול מהמחלק . כשמספר חבילות הפלסטלינה גדול ממספר הילדות, אפשר ראשית לתת את חבילות הפלסטלינה השלמות, ורק אחר כך לחתוך את החבילות שנשארו לחלקים שווים . דרך פתרון כזו ל סעיף ד מוצגת בעמוד 8 לצד הפתרון הרגיל של חלוקת כל אחת מחבילות הפלסטלינה לפי מספר הילדות . המטרה של הצגת שתי דרכי הפתרון ושל ה דיון בעקבותיהם היא שהתלמידים יכירו את שתי הדרכים . מבחינה מתמטית הדרכים שקולות ומובילות לאותה התוצאה . בחיי היום-יום נוח יותר להימנע מחיתוכים מיותרים ולתת עצמים שלמים כשאפשר . ב פעילות 4 התלמידים יכולים לבחור בדרך הנוחה להם . כדאי לדון בשתי הדרכים לכתיבת התוצאה : = 4 : 7 7 4 1 = 4 : 7 3 4 שתי התוצאות כמובן שוות זו לזו . 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار