صفحة: 87

ב . מציאת הכמות החלקית אם ידוע שבכל 100 גרם של מלפפון יש 96 גרם מים, ב- 50 גרם של מלפפון, שהם חצי מ- 100 גרם, יהיה משקל המים חצי מ- 96 גרם, כלומר, 48 גרם מים ( 48 = 2 : 96 ) . חשוב שהתלמידים ישימו לב לכך שאחוז המים במלפפון לא השתנה . גם במלפפון שמשקלו 50 גרם יש % 96 מים . דרך נוספת למצוא את משקל המים ב- 50 גרם מלפפון היא לחשב כמה הם % 96 מ- 50 גרם . דרך זו תילמד בהמשך הפרק, ואין להציע אותה כעת . 96 100 באמצעות תרגיל כפל : = # 48 50 ב סעיפים א – ג התלמידים מיישמים את מה שלמדו בפעילות הפתיחה בהקשר של מאכלים בעלי אחוזי מים שונים . הינה הפתרונות של סעיפים אלה : גב כמה גרם מים יש ב- 400 גרם אשכוליות ? גרם . כמה גרם מים יש ב- 50 גרם תפוחים ? גרם . א כמה גרם מים יש ב- 200 גרם תותים ? גרם . % 86 מים % 90 מים % 92 מים 18436043 דוגמה לדרך פתרון ב סעיף א : נתון שבתותים יש % 92 מים, כלומר בכל 100 גרם של תותים יש 92 גרם מים . לפיכך ב- 200 גרם תותים, שהם פי 2 מ- 100 גרם, משקל המים הוא פי 2 מ- 92 גרם, כלומר 184 גרם מים ( 184 = 2 × 92 ) . סעיפים ד – ה מסומנים כאתגר . בסעיפים אלה במקום למצוא את משקל המים על פי אחוזי המים הנתונים, יש למצוא את חלק המים באחוזים, כלומר לבצע תהליך הפוך מזה שלמדו בפעילות הפתיחה . הינה הפתרונות של סעיפים אלה : הד ב- 300 גרם מנגו יש 249 גרם מים . ב- 200 גרם עגבניות יש 188 גרם מים . 9483 % מים % מים דוגמה לדרך פתרון ב סעיף ד : ב- 200 גרם עגבניות יש 188 גרם מים . לפיכך ב- 100 גרם עגבניות יש 94 גרם מים . כלומר המים הם % 94 ממשקל העגבניות . ב פעילויות 2 ו- 3 מוסיפים להשתמש בהצגת החלק באחוזים בהקשר של ערכים תזונתיים במוצרי מזון שונים . אפשר לשאול את התלמידים אילו אחוזים הם מכירים ממוצרים שיש להם בבית ולדון בתשובותיהם . 87

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار