صفحة: 10

10 על כך נמאס ליצרני אגרות הברכה לשלם סכומים גבוהים לציירים ולגרפיקאים שציירו ציורים צבעוניים ל"שנות טובות" . עם התפתחות הצילום בצבע הם פתרו את בעיית העלויות בעזרת תצלום שקישט את חזית איגרת הברכה . בעקבות זאת, בסוף שנות החמישים ובתחילת שנות השישים מלאה הארץ באיגרות ברכה מצולמות . התצלומים היו של אתרים בארץ, של נוף ושל טבע, וגם תצלומים רבים של מוסדות ציבור וכו' . כל מה שצולם בצבע התנוסס ברוב הדר ופאר על איגרת ברכה לשנה טובה, ואלה המצולמות הפכו ללהיט ותפסו את מקומן של איגרות הברכה המצוירות ביד – וגם את מקומן של אלה הפופולריות ביותר עם ה"זהבים" . תור הזהב של "השנות הטובות" היה בארץ בשנות השישים, ובעיקר לאחר מלחמת ששת הימים . נוצרו "שנות טובות" בהרבה וריאציות, ומלבד האיגרות הקלסיות הופיעו בשוק אגרות ברכה גדולות, כפולות דפים, ועליהן תמונות גדולות בפנים או בחוץ, שיפורים כמו זהב צבעוני, "שנות טובות" ריחניות ועוד – ומחיריהן האמירו . מלחמת ששת הימים שינתה את חיינו : הפכנו ל"אימפריה", ותחושות כמו אופוריה לאומית, עושר, שגשוג ועוצמה מצאו מיד את ביטוין גם בתרבות העממית של "השנות הטובות" . השוק הוצף במגוון עצום של "שנות טובות" כדי לספק את הביקוש הרב, שביטא את כוחה של חברה ישראלית מתעצמת ומתברגנת . הניצחון במלחמה והגאווה הלאומית נתנו אותותיהם גם במוטיבים הלאומיים של "השנות הטובות" . החל מ - 1967 הן אופיינו במוטיבים צבאיים רבים : שנה טובה ועליה מטוסי מיראז', זהבים ועיטור של מוטי הוד, מפקד חיל האוויר דאז ; איגרת אחרת עם תצלום של משה דיין ועוזי נרקיס נכנסים עומדים בשערי ירושלים ( משה דיין כיכב על איגרות ברכה רבות ) . "שנות טובות" רבות מציגות בגאווה כלי נשק, כגון ספינות חיל הים וטנקים, תצלומים ואיורים רבים של חיילים מכל החילות, הרב גורן תוקע בשופר ליד הכותל ועוד ועוד . הרווחה הכלכלית ששררה בארץ לאחר מלחמת ששת הימים באה לידי ביטוי גם ב"שנות הטובות" : פתאום הופיעו "שנות טובות" צבעוניות, ועליהן ברכות לפרנסה טובה ולעסקים מוצלחים, תצלום של משפחה בפתח בית חדש, איגרת אחרת, ועליה משפחה מאושרת נוסעת במכונית חדישה או משפחה היושבת מאושרת בסלון הבית ובמרכזו מכשיר טלוויזיה וכו' . בשנות השישים העסיק המסחר בתחום איגרות הברכה לשנה טובה תעשייה לא קטנה . היה בארץ מספר לא מועט של יצרנים שהפיקו אגרות . התפתחה מערכת שיווק יעילה של סוכנים, שהיו מגיעים לחנויות מכשירי הכתיבה ברחבי הארץ ומציגים בפני בעל החנות אלבומים, ובהם דוגמות של "שנות טובות" . היו גם מחסנים אזוריים של מפיצים, ואליהם היו מגיעים בעלי החנויות הגדולות כדי לרכוש את "השנות הטובות" בכמויות גדולות . לא רק בחנויות נמכרו "השנות הטובות", אלא גם בדוכנים, שצצו כפטריות לאחר הגשם בכל פינת רחוב כחודש לפני ראש השנה . כל דוכן היה מתהדר בשנה טובה ייחודית, חדשה ומקורית . המשפחות היו עורכות רשימות ארוכות של הנמענים שאליהם יש לשלוח "שנות טובות" . ואז, כשבועיים לפני ראש השנה, הייתה תיבת הדואר גדושה באיגרות ברכה . הדוורים שנאו את התקופה הזאת בשנה, אבל חוץ מהם, כולם השתתפו בשמחה ובחגיגה ההמונית הנפלאה הזאת של קבלה יומית של מעטפות לבנות רבות בגדלים שונים . ההורים היו מנהלים רישום ממי קיבלו, ואם יש מישהו ששלח להם והם לא שלחו לו בחזרה, חס וחלילה, מיד היה צריך פסקה 5 פסקה 6 פסקה 7 פסקה 8 פסקה 9 פסקה 10 פסקה 11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار