|
صفحة: 18
שיעורים 8 - 9 | מבנה הנוף בישראל ותופעות מרכזיות בעיצובו - מבוא מטרות השיעורים 1 . להכיר את הנוף המגוון בישראל, את רצועות הנוף, ואת התהליכים הגאולוגים והגאומורפולוגיים שעיצבו את הנוף . 2 . להכיר תופעות ייחודיות בנוף ובגאולוגיה של ישראל . 3 . להבין לשם מה אנו לומדים וחוקרים את התופעות הללו . 4 . להכיר את ההשלכות שיש לתופעות אלה על חיינו . עבודה קבוצתית מפנים את התלמידים לקובצי המידע וליחידת המושגים בחרו אחת מהמשימות הבאות : 1 . השוו בין האזור הים תיכוני לאזור המדברי מבחינת תהליכי הסחיפה והבליה המתרחשים בהם . מה ההבדלים ביניהם ? 2 . בחרו תופעה אחת הקשורה לנוף ומסלע בישראל וכתבו : מהם מאפייני התופעה ? מהם תהליכי ההיווצרות שלה ? היכן היא נמצאת בארץ ? 3 . בחרו 5 מושגים וכתבו פסקה שבה יופיעו כל המושגים בצורה הגיונית ועניינית . - כל קבוצה מציגה את התופעה שחקרה לפני הכיתה . במליאה בדיקה לסיכום : היכן נמצא היישוב שבו אתם חיים, ומהן תופעות הנוף שמאפיינות את האזור ? שיעורים 10 - 11 | למה גאולוגיה וגאומורפולוגיה ? מטרת השיעורים : להכיר תופעות נוף ייחודיות למרחב בישראל ואת אופני היווצרותן . פותחים בלמידה עצמית ומיומנות מפה להיכרות עם רצועות הנוף בישראל ודרכי היווצרותן . אחרי כן בעקבות הכתבה בודקים את ההשלכות והזיקות שיש לתופעות גאולוגיות על חיינו . התופעות לדוגמה הן : מערת נטיפים, מכתש ומלכודת גז . פעילות פתיחה פותחים במליאה באמצעות מקרינים את פעילות הפתיחה – מציגים את ההגדרות של גאולוגיה וגאומורפולוגיה . במהלך הדיון אפשר לשלוח את התלמידים לפסקה הראשונה בכתבה המסבירה בקצרה את המושגים . כותבים על הלוח את ההגדרות ואת ההבדלים בין תהליכי עיצוב נוף פנימיים וחיצוניים . בליווי האפליקציה . מלכודת נפט וגז, קראתי, הבנתי ! קוראים את הכתבה מפנים את התלמידים לקריאת הקטע הראשון של הכתבה העוסק במערת נטיפים . דיון ביניים 1 . מהם התהליכים העיקריים המתרחשים בתהליך היווצרותה של מערת נטיפים ? התמקדו בתהליכים גאומורפולוגיים של המסה, הצטברות, בליה . כחומר רקע, ניתן לחזור לקטעים הרלוונטיים בקובצי המידע . 2 . לפי הכתבה – מהן התועלות של חקר מערות נטיפים ? מומלץ להדגיש את האספקט התיירותי - כלכלי של הנוף . מומלץ להתייחס לקשר שבין חקר חתך של זקיף וחקר תנודות אקלימיות . לפי הכתבה, טבעות הזקיף מעידות על תנודות אקלימיות לאורך מיליוני שנים . מפנים את התלמידים לקריאה על "מכתשים מהם ולמה דווקא כאן ? " . 18
|
|