صفحة: 34

מהם הכישורים שלהערכתך יהיו בעלי ערך בשוק העבודה בעתיד ויהיו להם "קונים" ? כמו היום, גם בעתיד הידע המקצועי יהיה חשוב . צריך יהיה להכיר את התחום שבו עוסקים ולהתעדכן בו כל הזמן, כי כל המקצועות עוברים כל הזמן שינויים . כבר כיום, כאשר סטודנטים מסיימים את הלימודים, חלק ממה שלמדו כבר לא תמיד רלוונטי . הטכנולוגיות שמשולבות במקצוע משתנות בקצב מהיר, ואופי המקצועות ומה שנדרש מבעלי המקצוע משתנים . עובדי המחר יצטרכו להשקיע בלמידה ובהתעדכנות כל הזמן . והכי חשוב - צריך יהיה לפתח כישורים להתמודד עם העולם החדש, ואת הכישורים האלה צריך להתחיל ולטפח כבר בגיל הגן ולכל אורך שנות הלימוד בבית הספר . יהיה קשה להיכנס לשוק העבודה ורק אז להתחיל לפתח את הכישורים האלה . לאילו כישורים את מתכוונת ? יש עשרה כישורים מרכזיים שיהיו חשובים ביותר לעובדי העתיד . למשל, היכולת להציג רעיון בזמן קצר . לשם כך צריך לדעת בדיוק מה רוצים לומר ולנסח את הדברים בקצרה בצורה ממוקדת וברורה, ולהעביר ברהיטות את המסרים החשובים . היכולת הזאת חשובה מאוד בעידן שבו העסקים מפוזרים על פני העולם . יש חברות שבהן כל חבר צוות יושב במקום אחר בעולם וכדי שיקשיבו לו ויתייחסו ברצינות לדברים שלו, צריך לבטא אותם בקצרה ובבהירות . היכולת הזאת חשובה גם כשמציגים רעיון לפני משקיעים שירצו להבין מהר ובדיוק מה הרעיון שמציעים להם ועל סמך כך להחליט אם להשקיע בו הון . כישורים נוספים שחשוב מאוד לרכוש ולטפח הם כישורי עבודה בצוות . חשוב מאוד ללמוד לשתף פעולה בקבוצה, להקשיב וללמוד מאחרים . כאשר מפתחים מוצרים מורכבים, למשל, לכל אחד מחברי הצוות יש ידע מקצועי ותפקיד . דבר חשוב נוסף הוא ללמוד ולהתאמן בחשיבה ביקורתית . כאשר מקבלים מידע צריך לדעת להבדיל בין עיקר לטפל ולשאול את השאלות החשובות . כישורים נוספים שעובדי העתיד יצטרכו לטפח הם יצירתיות, תקשורת בין אישית, שיתוף פעולה, ניהול זמן, יכולת הסתגלות למצבים חדשים, יכולת שכנוע, ולא פחות חשוב אנגלית . זה נשמע כל כך מסובך . נשמע שבשוק העבודה העתידי יעבדו רק גיבורי - על . זה אולי נשמע מסובך אבל הכישורים האלה הם כמו שריר – צריך להתנסות בהם ולאמן אותם בהדרגה במשך כל שנות בית הספר ואז להגיע מוכנים לעולם העבודה . גם בבית הספר עובדים בצוותים, ובאמת יש תלמידים שמשתתפים ותורמים לעבודת הצוות, אבל יש תלמידים שלא תמיד משתפים פעולה . הם "טרמפיסטים" . בעולם העבודה מי שיהיה "טרמפיסט" לא יוכל למצוא את מקומו לאורך זמן . הוא יהיה חייב לתרום לצוות . תלמידים שמתביישים או שיש סיבות אחרות שמעכבות אותם מלהשתתף, יתאמנו בהדרגה . מה שיעשה אותנו "שווים" בשוק העבודה הוא עד כמה נשקיע בעצמנו ועד כמה ניקח אחריות על העיסוק העתידי שלנו . בגיל הצעיר ההורים ובית הספר הם לכאורה אחראים להכשיר את הדור הצעיר לעתיד, אבל התפקיד של בני הנוער הוא להיות סקרנים ולרצות לדעת ולהתנסות קצת יותר ממה שנדרש . ומה צופים שיהיו מקצועות העתיד ? קשה לנבא אילו מקצועות חדשים ייכנסו לשוק העבודה ואילו ייעלמו . אבל גם המקצועות המסורתיים יעברו שינויים . רופאים, למשל, יצטרכו להיות בקיאים ומעודכנים בטכנולוגיה, ובעולם שבו יש כל כך הרבה ידע זמין, הם יצטרכו ללמוד להעביר את המידע לחולה באופן רגיש ואמפתי . האם צופים שיהיו תחומים שייעלמו לגמרי ? במוסדות להשכלה גבוהה מצטמצמים החוגים למדעי הרוח כמו היסטוריה ופילוסופיה . אבל גם לבוגרי מדעי הרוח יהיה ביקוש והם יצטרכו לעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי הטכנולוגיה וההיי - טק . הם יצטרכו להיות אלה שיתווכו בין הלקוח לבין המוצר, הם יביאו לעבודה חשיבה יצירתית, סקרנות, כישורי חקר ויכולת ביטוי . ומה שיהיה זה אולי נשמע מסובך אבל הכישורים האלה הם כמו שריר – צריך להתנסות בהם ולאמן אותם בהדרגה במשך כל שנות בית הספר ואז להגיע מוכנים לעולם העבודה 34

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار