|
صفحة: 22
מי פה גר ? ( ציר "לחיות בסביבות משתנות" בתוכנית הלימודים ) בית הוא גם המרחב הפיזי שבו מתגוררת המשפחה ( house ) וגם המקום שבו מרגישים הכי "בבית" ( home ) . בפרק זה נעסוק בשני היבטים של המרחב : ההיבט הפיזי שמתמקד במרחב הקרוב שבו אנו חיים • ( החדר, הבית, השכנים, הרחוב, השכונה ) . ההיבט החברתי המתמקד בחיים המשותפים במרחב • המיידי שלנו . בדף השיתוף "הבית שלי" ( עמ' 23 - 24 ) יציגו התלמידים את הבית שלהם בפני חבריהם לכיתה . בפעילות "מה הכתובת ? " שבחוברת הטקסטים ( עמ' 76 ) יתאמנו התלמידים במציאת כתובות על גבי מפה . המורה תדביק את מפת היישוב או חלק ממנו, שבו גרים התלמידים, על בריסטול גדול . התלמידים יסמנו את הכתובת שלהם על המפה באמצעות פתקית . אם לא יהיה מספיק מקום – אפשר למתוח חוט מהנקודה במפה שבה מצויה הכתובת אל פתקית שבה ירשום התלמיד את שמו וכתובתו . לסיכום, התלמידים ישלחו זה לזה מכתבים בדואר – כך ילמדו לכתוב כתובות על מעטפה, להדביק בול, לשלשל לתיבת הדואר . חשוב ללמד אותם גם לכתוב את כתובת השולח בצד האחורי של המעטפה . אחר כך מומלץ לצאת לשכונה שבה נמצא בית הספר ולאתר כתובות בשטח . בדפי השיתוף יעסקו התלמידים גם ב"חדר שלי" ( עמ' 25 - 26 ) ובבית שלהם ביחס לבתי השכנים ( דף שיתוף "השכנים", עמ' 27 - 28 ) . בחוברת הטקסטים יעסקו ביחסי שכנות ( "שלום ושלווה", עמ' 78 ) . דף שיתוף נוסף ישלח את התלמידים לסיור בסביבה הקרובה שלהם ( "בדרך למכולת", עמ' 29 - 30 ) . בחוברת הטקסטים נרחיב את העיסוק בסביבה הטבעית ( עצים, מה אתם עושים ? ", עמ' 86 ) ובמרחב המסחרי – חנויות בסביבה הקרובה ( "החנות שיש בה הכול", עמ' 84 ) . העיסוק בחנויות ובקניות בסביבה הקרובה מזַמן התייחסות גם לנושא של צרכנות נבונה ועידוד לצרכנות מושכלת . השאלות שיעלו בשיחה בכיתה בעקבות השיר "החנות שיש בה הכול" יעסקו בנושאים אלה . שימו לב לשתי השורות האחרונות בשיר המרמזות על קניית דברים מיותרים כמו מנקה לחדק של פיל . גם הפסוק מן המקורות המובא בכפולה זו רלוונטי לנושא – "איזהו עשיר השמח בחלקו" . במדור השעשועון ( עמ' 88 בחוברת הטקסטים ) נזהה בתים שיש להם תפקידים שונים במרחב הציבורי שבסביבה הקרובה, ונעשה הבחנה בין פרטי לציבורי במרחב . מומלץ גם לשוחח עם התלמידים על התנהגות במרחב הציבורי . במדור "ילדים בכל מיני צבעים" ( עמ' 90 בחוברת הטקסטים ) נכיר את עופרי, שהיא ומשפחתה גרים בבית יוצא דופן - אוטובוס . | 22
|
|