صفحة: 93

א . הכרת המעגל והעיגול כדאי להדגיש בפני התלמידים שבכל הסעיפים מסמנים נקודות במרחק של 3 ס"מ מהנקודה האדומה : ב סעיף א יש לסמן נקודה אחת במרחק של 3 ס"מ מהנקודה האדומה, ב סעיף ב כמה נקודות נוספות וב סעיף ג יש לכתוב איזו צורה תתקבל לו היה אפשר לסרטט את כל הנקודות הנמצאות במרחק 3 ס"מ מהנקודה האדומה . יש לשים לב לכך שהכוונה היא לסמן נקודות "מסביב" בכיוונים שונים ולא, למשל, רק בחצי הימני של המעגל . אם יהיו תלמידים שירכזו את כל הנקודות בחלק מהמעגל, כדאי לדון באופן הסימון, להשוות בין פתרונות שונים ולהציע להם לסרטט נקודות גם בכיוונים נוספים . בפעילות זו התלמידים מסמנים נקודות לפי התיאור "נקודות הנמצאות במרחקים שווים מנקודה מסוימת" . • האם אפשר לסמן את כל הנקודות הנמצאות במרחק 3 ס"מ מהנקודה האדומה ? דד יו יו • אילו היה אפשר לסרטט את כל הנקודות הנמצאות במרחק 100 ס"מ מהנקודה האדומה, איזו צורה הייתה מתקבלת ? להלן הצעות לעריכת הדיון בסוף הפעילות : • "האם אפשר לסמן את כל הנקודות הנמצאות במרחק 3 ס"מ מהנקודה האדומה ? " היות שמדובר בסימון, אי אפשר לסמן את כולן כי בין כל שתי נקודות אפשר לשים נקודה נוספת, לנקודה אין גודל . אולם אם מסרטטים מעגל, הוא למעשה כולל את כל הנקודות ( המעגל מוגדר כאין-סוף נקודות הנמצאות במרחקים שווים מנקודה מסוימת . את ההגדרה לתלמידים מציגים בעמוד הבא, בניסוח קצת אחר, ואין הכוונה לתת אותה כאן ) . חשוב לזכור שנושא זה, במיוחד העובדה שבין כל שתי נקודות יש נקודה נוספת, הוא מופשט מאוד, אינו פשוט להבנה, ויש להתאימו לרמת התלמידים . • באופן דומה, מתקבל מעגל גם במקרה שמסרטטים את כל הנקודות במרחק גדול יותר, למשל 100 ס"מ מהנקודה האדומה . זו סיטואציה מופשטת יותר, ובה לא רואים את הנקודות . הצעה לפעילות נוספת מסמנים נקודה על הלוח ומבקשים מכל תלמיד לסמן נקודה אחת במרחק מסוים ממנה, למשל 30 ס"מ, ולבצע מספר סבבים כאלה, כך שבכל שלב כל תלמיד מסמן את אותו המרחק שנקבע . אפשר לעשות זאת גם על דף נייר שעובר בין התלמידים . אפשר לבצע תהליך דומה לבניית מעגל מנקודות שעשו התלמידים, גם בעזרת טכנולוגיה . היישומון יצירת מעגל מנקודות ( המופיע בגרסה הדיגיטלית של המדריך הנמצאת בכותר ) מדגים זאת בעזרת התוכנה גאוגברה . משמאל מוצגת תמונה רגעית של התהליך . 93

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار