صفحة: 184

481׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם לַחְקֹר אֶת הַמַקוֹר כָּל עוֹף מוֹצֵא אֶת הַמָזוֹן שֶׁלוֹ בַּסְבִיבָה שֶׁבָּה הוּא חַי . יֵשׁ עוֹפוֹת שֶׁמוֹצְאִים אֶת הַמָזוֹן שֶׁלָהֶם בַּיַבַָּשָׁה, וַאֲחֵרִים – בַּמַיִם . הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַקוֹרִים שֶׁל הַחוֹפָמִי וְשֶׁל הַבְּרֵכִיָה . לְכָל אֶחָד מֵהֶם מַקוֹר בְּצוּרָה שׁוֹנָה . 1 . שְׁאֵלָה הַאִם יֵשׁ הַתְאָמָה בֵּין צוּרַת הַמַקוֹר לְבֵין הַסְבִיבָה שֶׁהָעוֹף מוֹצֵא בָּה אֶת מְזוֹנוֹ ? אֲדָמָה מַיִם 2 . הַשְׁעָרָה הִתְבּוֹנְנוּ בָּאִיוּר וְשַׁעֲרוּ הֵיכָן כָּל עוֹף מוֹצֵא אֶת מְזוֹנוֹ . מִתְחוּ קַו בֵּין הָעוֹף לַסְבִיבָה הַמַתְאִימָה לוֹ . הַסְבִּירוּ . חוֹפָמִי בְּרֵכִיָה חֲתִיכוֹת מְלָפְפוֹן קַשִׁית קְצָרָה מְקֻפֶּלֶת ( מְדַמָה ( מְדַמוֹת אֶת הַמָזוֹן ) כּוֹס חַד - פַּעֲמִית חֲתוּכָה ( מְדַמָה מַקוֹר דַק וְחַד שֶׁל חוֹפָמִי ) מַקוֹר רָחָב וְשָׁטוּחַ שֶׁל בְּרֵכִיָה ) 3 . מְנַסִים וּמְגַלִים נְבַצֵעַ נִסוּי הַמְדַמֶה אֶת הַמַקוֹרִים וְאֶת סְבִיבוֹת הַחַיִים . א . הָכִינוּ אֶת הַצִיוּד וְהַחוֹמָרִים : 8 קוגניטיבי חברתי גילוי וחקירה חוש - נועי מטרה חוקרים את התאמת מבנה המקור לסוג המזון ולסביבת החיים באמצעות ניסוי . עמ׳ בחוברת 8 - 9 הערות לעצמי לחקור את המקור • מסבירים לילדים שעד עכשיו הם בחנו את הקשר בין מבנה המקור לסוג המזון . כעת הם יגלו קשר נוסף – הקשר בין מבנה המקור לסביבה שבה נאסף המזון / שהעוף חי בה . זוהי שאלת המחקר . • פעילות החקר – מזכירים את מהלך החקר ושלביו : כשיש לנו משימת "חוקרים בפעולה" אנו נוהגים כמו מדענים ומדעניות . כשמדענים עורכים חקר הם מביטים סביב, וכשמשהו מסקרן אותם הם שואלים עליו שאלה, משערים השערה, עורכים ניסוי, אוספים תוצאות ומסיקים מסקנות . פעילות 2 • מתבוננים יחד באיור ומפרשים מה מאויר בו . האיור מציג מבט צד בחתך של סביבה שיש בה אדמה ומקור מים . מזהים יחד מה נמצא בעומק המים ומה מעל פני המים . • שלב ההשערה חשוב במיוחד . כדאי לתת במה למחשבה חופשית ולגיטימציה לטעויות . אין השערות טיפשיות או שגויות . כדאי לכתוב את ההשערות על הלוח ולחזור לבחון אותן לאחר סיכום החקר . אפשר לכתוב בגוגל ברכייה וחופמי ולהציג תמונות שבהן נראה המקור מקרוב ומזוויות שונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار