صفحة: 113

פלא טבע מדריך למורה׀ 113 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם בַּטֶבַע הַשַׁבְּלוּל אוֹכֵל עָלִים רַעֲנַנִים וְעָלִים שֶׁנִרְקְבוּ . אֲבָל הַשַׁבְּלוּל יָכוֹל לֶאֱכֹל גַם שְׁאֵרִיוֹת נְיָר וְקַרְטוֹן שֶׁעֲלוּלוֹת לְהַזִיק לוֹ . מָה עוֹשִׂים ? אוֹסְפִים שְׁאֵרִיוֹת אַשְׁפָּה אַחֲרֵי בִּלוּי בַּטֶבַע וְשׁוֹמְרִים עַל סְבִיבָה בְּרִיאָה וּנְקִיָה . סַפְּרוּ : מָה הִפְתִיעַ אֶתְכֶם בְּקֶטַע הַמֵידָע "אֵיךְ הַשַׁבְּלוּל אוֹכֵל ? " . אֵיךְ הַשַׁבְּלוּל אוֹכֵל ? הַשַׁבְּלוּל מְגָרֵד אֶת הַמָזוֹן בְּעֶזְרַת מִשְׁנֶנֶת – הֲמוֹן "שִׁנַיִם" קְטַנוֹת שֶׁמְסֻדָרוֹת בְּשׁוּרוֹת . הַשַׁבְּלוּל מֵנִיעַ אֶת הַמִשְׁנֶנֶת וּמְגָרֵד אֶת הַמָזוֹן, וְאָז מַעֲבִיר אֶת חֲתִיכוֹת הַמָזוֹן פְּנִימָה אֶל תוֹךְ הַפֶּה . הַשִׁנַיִם נִשְׁחָקוֹת מַהֵר, וּבְכָל יוֹם יְכוֹלוֹת לְהִתְחַלֵף 2 עַד 5 שׁוּרוֹת שֶׁל שִׁנַיִם . פֶּה שֶׁל שַׁבְּלוּל בְּהַגְדָלָה מִשְׁנֶנֶת 15 בטבע השבלול . . . לפני קריאת הקטע אומרים : בתצפית ראינו את השבלול אוכל את המזון שאנחנו בחרנו לתת לו . בואו נראה מה השבלול אוכל כשהוא נמצא בסביבה הטבעית שלו . אחרי קריאת הקטע שואלים : למה חשוב לשמור על סביבה נקייה ולא להשליך פסולת בטבע ? מטרה לקשר בין מה שנלמד בהתנסויות בכיתה לבין המציאות בטבע, ולהכיר את מנגנון האכילה של השבלול . עמ׳ בחוברת 15 גילוי וחקירה קוגניטיבי הסבררגשי הצעה לפעילות נוספת הכינו שלט שיזכיר לאנשים לא לדרוך על שבלולים ותלו אותו בשכונה באזורים שבהם יש שבלולים . איך השבלול אוכל ? לפני קריאת הקטע מפנים את הילדים לאיורים ושואלים : מה לדעתכם הקשר בין השבלול שאוכל עלה לבין האיור שבתוך העיגול ? מה רואים בעיגול ? מסבירים שהאיור בעיגול הוא הגדלה של אזור הפה של השבלול . מציעים לילדים לשער מה בדיוק מצויר באיור ופונים לקריאת הקטע . הרחבה למורה החלק העליון של לשון השבלול מכוסה באלפי שיניים זעירות ; זוהי המִשְׁנֶנֶת, האיבר שבאמצעותו השבלול מגרד את המזון ומוציא ממנו פיסות קטנות . בעת הגירוד נשחקות שורות השיניים, ובמקומן צומחות שורות שיניים אחרות . הודעה מהשבלולים גם אנחנו חיים כאן שימו לב לא לדרוך עלינו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار