صفحة: 138

831׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם הַשֶׁמֶשׁ חָשׁוּב לִבְנֵי הָאָדָם . בְּאֶמְצָעוּתוֹ הַגוּף מְיַצֵר חוֹמָרִים הַמְחַזְקִים אֶת הָעֲצָמוֹת . 2 . מָה לְדַעְתְכֶם יִקְרֶה לִצְמָחִים שֶׁלֹא מְקַבְּלִים מַסְפִּיק אוֹר ? מָה יִקְרֶה לַדֹב אִם נַעֲבִיר אוֹתוֹ לַמִדְבָּר הַחַם ? בַּמִדְבָּר גְבוֹהָה מְאוֹד בְּמַהֲלַךְ הַיוֹם . בְּשָׁעוֹת חַמוֹת בִּמְיֻחָד, בַּקֹטֶב הָ נְמוּכָה מְאוֹד . הַיָעֵל מְחַפֵּשׂ מִסְתוֹר בַּצֵל . לְדֹב הַקֹטֶב יֵשׁ פַּרְוָה עָבָה הַשׁוֹמֶרֶת עַל חֹם גוּפוֹ . כְּדֵי לִחְיוֹת צָרִיךְ אוֹר וְטֶמְפֵּרָטוּרָה מַתְאִימָה לֹא מַגִיעַ אֶל קַרְקָעִית יַעַר הַגֶשֶׁם . בַּיַעַר יֵשׁ צְמָחִים שֶׁמְטַפְּסִים עַל עֵצִים גְבוֹהִים כְּדֵי לְהַגִיעַ אֶל הַשֶׁמֶשׁ . 1 . הַבִּיטוּ בַּתְמוּנוֹת וְהַשְׁלִימוּ אֶת הַמִשְׁפָּטִים בְּאֶמְצָעוּת הַמִלִים אוֹר אוֹ טֵֶמְפֵּרָטוּרָה . 40 כדי לחיות צריך אור וטמפרטורה מתאימה קוראים את הכותרת ושואלים : למה הכוונה ? פעילות 1 אחרי הפעילות מספרים שהגוף של הדוב מותאם לחיים בקוטב : יש לו פרווה עבה ולקראת החורף הוא מצמיח פרווה עבה עוד יותר . יונקים רבים ( כלבים, חתולים, יעלים ועוד ) מצמיחים פרווה עבה יותר לקראת החורף . כך הגוף שלהם מתאים את עצמו לטמפרטורות הנמוכות של החורף . ומה קורה לפרווה העבה לקראת הקיץ ? היא נושרת כמו שיער, ובמקומה צומחת פרווה דקה יותר שמתאימה לטמפרטורות הגבוהות של הקיץ . בישראל, מי שמגדל כלב בעל פרווה עבה מדי לטמפרטורות הגבוהות של הקיץ, לוקח את הכלב למספרת כלבים . חשוב לדאוג לבעלי החיים שבאחריותנו ! שואלים : איך צמחים שורדים בחורף ? הצמחים מתמודדים עם הקור במגוון דרכים : יש עצים שנכנסים לתרדמה במשך כל החורף . לפני זה הם משירים את העלים ואנחנו אומרים שהם בשלכת . חלק מהצמחים נמצאים כזרעים באדמה ומחכים שהאביב יגיע כדי לנבוט ולפרוח . למה הצמח מטפס כך ? הוא מטפס כדי להגיע לאור השמש, העצים האחרים מצלים על הצמחייה הנמוכה, וכדי להגיע לאור הוא צריך להיות גבוה יותר . למה הצמח לא צומח לגובה בכוחות עצמו ? למה הוא זקוק לגזע שלידו ? לצמח המטפס יש גבעול עדין שאינו יכול לעמוד בעצמו ולכן הוא נעזר בעץ, נשען ומתלפף עליו עד לצמרת . איך בני האדם מתאימים את עצמם לסביבה שבה הם נמצאים ? כשהולכים לטייל במדבר משתמשים באמצעים להגנה על הגוף מפני מטרה להכיר את צורכי הקיום "אור וטמפרטורה" . עמ׳ בחוברת 40 גילוי וחקירהקוגניטיבי החום והקרינה של השמש : כובע, קרם הגנה, שרוולים ארוכים . פעילות 2 כדי לענות על השאלה מבקשים מהילדים להיזכר במה שלמדו על צמחים בעמוד 36 בחוברת שלהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار