صفحة: 137

פלא טבע מדריך למורה׀ 137 צְבִי הַנֶגֶב חַי בְּמִדְבָּרִיוֹת יְבֵשִׁים מְאוֹד . הוּא זָקוּק לִמְעַט מַיִם, וּמִסְתַפֵּק בַּמַיִם הַמְעַטִים שֶׁנִמְצָאִים בֶּעָלִים שֶׁל צִמְחֵי הַמִדְבָּר שֶׁהוּא אוֹכֵל . סְנוּנִית הַמִדְבָּר לֹא עוֹצֶרֶת לְרֶגַע, אֲפִלוּ לֹא כְּדֵי לִשְׁתוֹת ! הִיא שׁוֹתָה מַיִם מִשְׁלוּלִיוֹת תוֹךְ כְּדֵי תְעוּפָה . אֵיךְ בְּנֵי אָדָם מַשִׂיגִים מַיִם ? אֵי זֶה פֶּלֶא 39 הצעה לפעילות נוספת הביאו לכיתה עלי חסה ובקשו מהילדים ללעוס אותם ולנסות לחוש את המים בעלים . • אפשר לספר שהשגת מים בימינו באזורים מפותחים היא פשוטה וקלה – פותחים את הברז והמים זורמים . לאורך השנים זה לא היה כך . בעבר חפרו בורות לאגירת מי גשמים והשתמשו במים האלה במשך כל השנה . לפעמים היו חופרים בור עמוק שהגיע למי תהום – זוהי באר . בעזרת חבל היו מורידים דלי לתוך הבאר, ממלאים אותו במים ונושאים אותו הביתה . עם השנים התפתחה הטכנולוגיה והיום יש משאבות ששואבות את המים מהבאר או מהכינרת, וצינורות מובילים אותם לברזים בבית . הטכנולוגיה גם מסייעת להפיק מי שתייה ממי ים בתהליך התפלה . אבל גם היום עדיין יש מקומות שבהם אין מערכת שמובילה מים לבתים, והאנשים צריכים ללכת בכל יום לבור המים כדי לשאוב ולהביא מים הביתה . • מקורות מים : מקורות מים עיליים ( כינרת, נחלים ) , מקורות מים תחתיים ( מי תהום ) , מי ים מותפלים . • מרחיבים ושואלים : אילו עוד שימושים אנחנו עושים במים חוץ מלשתות אותם ? ניקיון, בישול, השקיה, רחצה, כיבוי אש . • משוחחים על חשיבות החיסכון במים – אנו זקוקים להם ומשתמשים בהם יום - יום, ולכן חשוב מאוד לא לבזבז : כשרוחצים ידיים צריך לסגור את הברז בזמן שמסבנים ; לא לפתוח זרם חזק מדי של מים ; את העציצים אפשר להשקות במים שהשתמשנו בהם לרחצה של ירקות ופירות ( בתנאי שאין בהם סבון ) או במים שזרמו בזמן שחיכינו למים חמים במקלחת וכו' .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار