صفحة: 55

פלא טבע מדריך למורה׀ 55 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם צִיפָה בַּיָם הִזָכְרוּ בַּתוֹצָאוֹת שֶׁל הַנִסוּיִים עַל צִיפָה וְשׂוֹחֲחוּ עַל הַשְׁאֵלוֹת הָאֵלֶה . לָמָה אוֹנִיָה שֶׁעֲשׂוּיָה מִבַּרְזֶל צָפָה, וְאִלוּ הָעֹגֶן שֶׁלָה, שֶׁעָשׂוּי גַם הוּא מִבַּרְזֶל, שׁוֹקֵעַ ? לָמָה לְדַעְתְכֶם מְיַצְרִים גַלְשַׁן גַלִים מִקַלְקַר ? לָמָה קַל לָצוּף בְּיַם הַמֶלַח ? תוֹפַעַת הַצִיפָה מֻשְׁפַּעַת מִסוּג הַחוֹמֶר, מֵהַצוּרָה שֶׁלוֹ וּמִסוּג הַנוֹזֵל שֶׁבְּתוֹכוֹ הַחוֹמֶר נִמְצָא . 29 ציפה בים שואלים את הילדים : איך כל מה שלמדנו על תופעת הציפה קשור לפעולות השונות שבני האדם עושים בים ? מתבוננים יחד בתמונות ודנים . בים המלח קל לנו יותר לצוף מאשר בים התיכון מכיוון שכמות המלח גבוהה יותר – כמו שעשינו בניסוי בכיתה . לאונייה צורה הדומה לקערה שיצרנו מהפלסטלינה . חשוב לעורר את הפלא – איזה מדהים שאונייה מברזל העמוסה במכליות כבדות מצליחה לצוף על המים . הילד מצליח לגלוש על הגלים מכיוון שהגלשן שלו צף על פני המים . הגלשן עשוי קלקר – חומר מוקצף המכיל כמות גדולה של אוויר ( בבועיות זעירות בתוך החומר ) . אם משווים משקל של קוביית קלקר למשקלה של קוביית מים, מגלים שהקלקר קל יותר מקוביית המים . • עודדו את הילדים להתנסות בבית בציפה של חומרים שונים וצורות שונות, לצלם ולשלוח את הניסויים שלהם . הרחבה קוגניטיבי הערכה מטרה לחבר וליישם את הידע שנלמד למציאות באמצעות הפקת מידע מתמונות . עמ׳ בחוברת 29

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار