صفحة: 54

45׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 3 . מְנַסִים וּמְגַלִים הַנִיחוּ אֶת הַבֵּיצָה פַּעַם בְּכוֹס הַמַיִם וּפַעַם בְּכוֹס מֵי הַמֶלַח . ח וֹקְרִי ם בִּפְעֻלָה נִסוּי 3 הָכִינו בֵּיצָה טְרִיָה, כּוֹס שְׁקוּפָה שֶׁבָּה מַיִם בִּלְבַד, וְכוֹס שְׁקוּפָה שֶׁבָּה מַיִם וְ - 7 כַּפּוֹת גְדוּשׁוֹת מֶלַח . 1 . שְׁאֵלָה הַאִם סוּג הַנוֹזֵל מַשְׁפִּיעַ עַל הַצִיפָה ? 2 . הַשְׁעָרָה מָה יִקְרֶה כְּשֶׁנָשִׂים אֶת הַבֵּיצָה בְּכָל אַחַת מֵהַכּוֹסוֹת ? שַׁעֲרוּ וְהַשְׁלִימו : א . בַּכּוֹס שֶׁיֵשׁ בָּה מַיִם, הַבֵּיצָה תָצוּף | תִשְׁקַע ב . בַּכּוֹס שֶׁיֵשׁ בָּה מֵי מֶלַח, הַבֵּיצָה תָצוּף | תִשְׁקַע ג . הַסְבִּירוּ אֶת הַהַשְׁעָרָה שֶׁלָכֶם . 4 . תוֹצָאָה הַשְׁלִימו אֶת הַתוֹצָאָה שֶׁהִתְקַבְּלָה : א . בַּכּוֹס שֶׁיֵשׁ בָּה מַיִם, הַבֵּיצָה צָפָה | שָׁקְעָה ב . בַּכּוֹס שֶׁיֵשׁ בָּה מֵי מֶלַח, הַבֵּיצָה צָפָה | שָׁקְעָה 5 . מַסְקָנָה הַשְׁלִימוּ : לְסוּג הַנוֹזֵל הַשְׁפָּעָה עַל הַצִיפָה . יֵשׁ | אֵין 28 פעילות 1 לפני הפעילות אומרים שעד עכשיו עסקנו בחומר מוצק ובדקנו באילו תנאים הוא יצוף או ישקע בנוזל ; למשל, סוג החומר – אם הוא כבד או קל יותר מהמים . צורת החומר גם יכולה להשפיע על הציפה . כעת נבדוק כיצד סוג הנוזל משפיע על הציפה של חומרים ששמים בתוכו . פעילות 4 אחרי הפעילות מבקשים מהילדים להסביר את התוצאה – מדוע הביצה צפה במי מלח . הציפה אינה תלויה רק בחומר שצף או שוקע, אלא גם בחומר שבו הוא אמור לצוף . אומרים שכאשר הוספנו מלח למים – הוספנו להם חומר, והמים הפכו להיות כבדים יותר מהביצה . לכן הביצה צפה . קוגניטיבי חברתי מטרה לחקור באמצעות התנסות מדעית – האם סוג הנוזל משפיע על יכולת החומרים לצוף בו ? עמ׳ בחוברת 28 גילוי וחקירה הרחבה למורה בניסוי הזה משווים ציפה של ביצה במי ברז לציפה בתמיסת מלח רוויה ( המלח יימס טוב יותר במים חמים ) . הצפיפות של מי ברז נמוכה מזו של הביצה ולכן היא שוקעת . על ידי תוספת חומר ( מלח ) אנחנו מעלים את הצפיפות של המים ( נפח הנוזל נשאר קבוע אבל כמות החומר עולה ) ולכן הביצה תצוף . לכן אנחנו צפים בים המלח, צפיפות הגוף שלנו נמוכה מצפיפות המים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار