صفحة: 52

25׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם נִסוּי 1 הָכִינו קַעֲרַת מַיִם וּמוֹטוֹת בְּגֹדֶל זֵהֶה מֵחוֹמָרִים שׁוֹנִים כְּמוֹ עֵץ וּמַתֶכֶת . 3 . מְנַסִים וּמְגַלִים הַנִיחוּ אֶת הַמוֹטוֹת בְּקַעֲרַת מַיִם . 4 . תוֹצָאָה הַשְׁלִימוּ אֶת הַתוֹצָאָה שֶׁהִתְקַבְּלָה : א . הַמוֹטוֹת שֶׁצָפוּ : ב . הַמוֹטוֹת שֶׁשָׁקְעוּ : 5 . מַסְקָנָה הַשְׁלִימוּ : סוּג הַחוֹמֶר עַל הַצִיפָה . מַשְׁפִּיעַ | לֹא מַשְׁפִּיעַ בּוֹדְקִים אֶת תוֹפַעַת הַצִיפָה 1 . שְׁאֵלָה הַאִם סוּג הַחוֹמֶר מַשְׁפִּיעַ עַל הַצִיפָה ? 2 . הַשְׁעָרָה אֵילוּ מֵהַמוֹטוֹת יָצוּפוּ וְאֵילוּ יִשְׁקְעוּ ? שַׁעֲרוּ וְכִתְבוּ . א . הַמוֹטוֹת שֶׁיָצוּפוּ : ב . הַמוֹטוֹת שֶׁיִשְׁקְעוּ : ג . הַסְבִּירוּ אֶת הַהַשְׁעָרָה שֶׁלָכֶם . לִפְנֵיכֶם שְׁלוֹשָׁה נִסוּיִים . בַּצְעוּ אוֹתָם וְגַלוּ מָה מַשְׁפִּיעַ עַל צִיפָה . 26 קוגניטיבי חברתי גילוי וחקירה חוש - נועי מטרה לחקור באמצעות התנסות מדעית – האם סוג החומר משפיע על יכולתו לצוף במים ? בודקים את תופעת הציפה בפעילויות הבאות הילדים מתבקשים לשער את תוצאות הניסויים ולהסביר את השערותיהם . חשוב ללמד אותם להתייחס בכבוד ובסובלנות להשערות השונות . לפני הפעילות משאירים חוברות סגורות ומדברים על ציפה . מספרים למשל על צעצוע ששקע במים בחוף הים . מזכירים לילדים שיש צעצועים שצפים באמבטיה ויש צעצועים ששוקעים ושואלים מה לדעתם הסיבות לכך . מסכמים ומספרים שנחקור כמה מהשאלות שנשאלו, ושיש כמה גורמים שמשפיעים על ציפה של חפצים . אפשר להקריא את שלוש השאלות העיקריות של המחקר : האם סוג החומר משפיע על הציפה ? האם הצורה משפיעה על הציפה ? והאם סוג הנוזל משפיע על הציפה ? רצוי להתעכב על החומרים שמהם עשויים המוטות ולהציג לילדים את תכונות החומרים . למשל, משמיעים את הצליל של כל אחד מהמוטות . שואלים איזה מוט הכי קשה וכו' . פעילות 5 אחרי הפעילות אומרים שסוג החומר משפיע על האפשרות שלו לצוף . משווים את התוצאות להשערות הילדים . שואלים : למה לדעתכם החומרים האלה צפו ? האם הדרך שבה הכנסנו את המוט למים משפיעה על היכולת לצוף ? אומרים שהחומרים שצפו הם קלים יותר מהמים, והחומרים ששקעו כבדים יותר מהמים . עמ׳ בחוברת 26 הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار