|
صفحة: 56
65׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם 3 . אֵיךְ עוֹשִׂים אֶת זֶה ? 1 . מֵאֵיזֶה חוֹמֶר עוֹשִׂים כָּל אֶחָד מֵהַחֲפָצִים שֶׁבָּאִיוּר ? הַדְבִּיקוּ אֶת הַמַדְבֵּקָה הַמַתְאִימָה לְיַד כָּל מִשְׁפָּט . 2 . סַמְנוּ ּ ✔ כְּשֶׁמְקוֹר הַחוֹמֶר הוּא מִן הַחַי, וְ - ּ ✔ כְּשֶׁהַמָקוֹר הוּא דוֹמֵם . כְּלֵי קֵרָמִיקָה עוֹשִׂים מֵאֲדָמָה שֶׁקוֹרְאִים לָה חֹמֶר ( חֵמָר ) . זְכוּכִית עוֹשִׂים מֵחוֹל . סְבִיבֵנוּ חֲפָצִים רַבִּים שֶׁעֲשׂוּיִים מֵחוֹמָרִים שׁוֹנִים . הַחוֹמָרִים מַגִיעִים מִמְקוֹרוֹת חַיִים ( צְמָחִים וּבַעֲלֵי חַיִים ) וּמִמְקוֹרוֹת דוֹמְמִים ( אֲדָמָה, חוֹל ) . 30 איך עושים את זה ? בחוברות סגורות מבקשים מהילדים להביט סביב ולהגיד מה הם רואים . שואלים : איך ה . . . ( שולחן, לוח, מטאטא, עציץ, ספר וכו' ) הגיע לכאן ? ממה הוא עשוי ? איך עשו אותו ? מסבירים שכל המוצרים סביבנו עשויים מחומרים שעברו עיבוד, שמישהו יצר אותם מחומרים אחרים . לפעמים העיבוד משנה לגמרי את החומר ( למשל קרמיקה או זכוכית ) ולפעמים המוצר מזכיר את החומר שממנו עשו אותו ( כובע צמר ) . קוגניטיבי מעורבות רגשי מטרה להכיר באמצעות תמונות מגוון חומרים, את מקורותיהם ואת המוצרים שאנחנו עושים מהם . עמ׳ בחוברת 30 - 31 הערות לעצמי הרחבה למורה בני האדם יוצרים חומרים חדשים מחומרי הגלם הנמצאים בטבע ( למשל, פלסטיק מיוצר מנפט ) . האדם פיתח טכנולוגיות להפקה של חומרים מתוך המקור ( למשל הפקת סירופ מייפל מעץ אדר הסוכר ) . כיום יש טכנולוגיות מורכבות מאוד המאפשרות לייצר אפילו חומרים ביולוגיים . לדוגמה, החלבון אינסולין מיוצר באמצעות חיידק שעבר התאמות גנטיות לשם כך . בתהליך ייצור המוצרים השונים מתחילים מחומר גלם שעליו מבצעים פעולות שונות של עיבוד עד לקבלת המוצר המוגמר .
|
|