صفحة: 16

ילדים משפיעים אחת ההנחות מאחורי פלא טבע היא שמדע וטכנולוגיה הם לא רק תחומים שחשוב לדעת עליהם, אלא שלמידת תחומים אלה יכולה גם להוביל אותנו ואת תלמידינו להיות אזרחים אחראים ופעילים יותר למען 14 . הסיפורים האותנטיים במדור ״ילדים משפיעים״ מתמקדים בילדים שנתקלו אחרים ולמען הסביבה בבעיה כלשהי בסביבתם ונקטו פעולה כדי לפתור את הבעיה . כך למשל, בחוברת "חיים" הילדים קוראים על דניאל שהציל גוזל של בז, ובחוברת ״עולם מגוון" הילדים קוראים על מאיה שהבחינה שבעלי החיים נעלמים מהסביבה שלה במהלך הקיץ החם והיבש, והובילה להקמתה של בריכת מים בחצר . הילדים בסיפורים אלה יכולים לשמש מודלים לחיקוי ולהמחיש איך גם ילדים צעירים יכולים לגלות יוזמה ואחריות ולפעול לטובת הסביבה, מתוך הבנה שטובת הסביבה כרוכה בטובתנו שלנו . הַבְּרֵכָה שֶׁל מַאיָה ״צָרִיךְ לְהָקִים בֶּחָצֵר בְּרֵכָה לְבַעֲלֵי חַיִים ! ", הוֹדִיעָה לָנוּ מַאיָה בַּאֲרוּחַת הָעֶרֶב הַמִשְׁפַּחְתִית . "לֹא פֶּלֶא שֶׁהֵם נֶעֶלְמוּ – בַּקַיִץ חַם וְיָבֵשׁ כָּאן, וְאֵין לָהֶם מַיִם לִשְׁתוֹת וּלְהִתְרַחֵץ . . . חַיָבִים לַעֲזֹר לָהֶם . " מַאיָה תָמִיד חוֹשֶׁבֶת אֵיךְ אֶפְשָׁר לַעֲזֹר לְבַעֲלֵי הַחַיִים, וְאַבָּא שֶׁלָה וַאֲנִי מְנַסִים לְעוֹדֵד אוֹתָה כַּמָה שֶׁאֶפְשָׁר . אֲנַחְנוּ גָרִים בִּדְרוֹם הָאָרֶץ, וּבַיִשׁוּב שֶׁלָנוּ יֵשׁ בְּעִקָר בָּתִים וּכְבִישִׁים . כִּמְעַט לֹא נִשְׁאַר מָקוֹם לְבַעֲלֵי הַחַיִים הַקְטַנִים . מִזְמַן לֹא רָאִינוּ בַּשְׁכוּנָה שַׁפִּירִית, אוֹ צְפַרְדֵעַ . . . הִסְכַּמְנוּ מִיָד לַהַצָעָה שֶׁלָה וְהֶחְלַטְנוּ לְהִתְגַיֵס לִפְעֻלָה . נָקִים בְּרֵכָה לְבַעֲלֵי הַחַיִים, וְאִם נִהְיֶה חָרוּצִים נוּכַל לְסַיֵם אֶת הָעֲבוֹדָה עַד יוֹם הַהֻלֶדֶת שֶׁל מַאיָה, בְּסוֹף הַקַיִץ . חָפַרְנוּ בֶּחָצֵר בּוֹר רָדוּד וְרָחָב, הִנַחְנוּ בְּתוֹכוֹ יְרִיעַת פְּלַסְטִיק חֲזָקָה כְּדֵי שֶׁהַמַיִם לֹא יְחַלְחֲלוּ לָאֲדָמָה, וְהִתְקַנוּ מַשְׁאֵבָה וּמַסְנֵן שֶׁיְנַקֶה אֶת הַמַיִם . אַחֲרֵי כַּמָה יָמִים, בְּיוֹם הַהֻלֶדֶת שֶׁל מַאיָה, מִלֵאנוּ אֶת הַבְּרֵכָה בְּמַיִם, שָׁתַלְנוּ בָּה צִמְחֵי מַיִם, וּבָאֲדָמָה שֶׁסְבִיבָה – שִׂיחִים פּוֹרְחִים . הִכְנַסְנוּ לַבְּרֵכָה דָגִים קְטַנִים וְהֵם שָׂחוּ וְהִתְחַבְּאוּ בֵּין צִמְחֵי הַנִימְפֵאָה הַפּוֹרְחִים . הַכֹּל נִרְאָה יָפֶה כָּל כָּךְ ! מַאיָה הָיְתָה מְאֻשֶׁרֶת – גַם הִיא וְגַם בַּעֲלֵי הַחַיִים קִבְּלוּ מַתָנָה בְּיוֹם הַהֻלֶדֶת שֶׁלָה . כֻּלָנוּ חִכִּינוּ וְצִפִּינוּ בְּסַקְרָנוּת : מָה יִקְרֶה עַכְשָׁו ? אֵילוּ בַּעֲלֵי חַיִים יַגִיעוּ לַבְּרֵכָה ? כַּעֲבֹר יוֹמַיִם הוֹפִיעוּ הָאוֹרְחִים הָרִאשׁוֹנִים – יוֹנִים וּדְרוֹרִים ; אַחֲרֵיהֶם הוֹפִיעָה פִּתְאוֹם שַׁפִּירִית אֲדֻמָה יְפֵהפִיָה ; וּבַסְתָיו, בְּלִי שֶׁהֵבַנוּ אֵיךְ זֶה קָרָה, קִרְקְרָה בַּבְּרֵכָה צְפַרְדֵעַ נְחָלִים יְרֻקָה . מַאיָה תָלְתָה דַף עַל הַמְקָרֵר, וּבְכָל פַּעַם שֶׁהִגִיעַ אוֹרֵחַ חָדָשׁ לַבְּרֵכָה – מַאיָה הוֹסִיפָה אֶת הַשֵׁם שֶׁלוֹ לָרְשִׁימָה . הָרְשִׁימָה הָלְכָה וְהִתְאָרְכָה, אֲבָל מַאיָה לֹא הִסְתַפְּקָה בַּזֶה . עַכְשָׁו הִיא וַחֲבֵרֶיהָ לַכִּתָה רוֹצִים לְהָקִים גִנָה שֶׁל פִּרְחֵי בַּר בַּחֲצַר בֵּית הַסֵפֶר, כְּדֵי שֶׁלַפַּרְפָּרִים וְלַדְבוֹרִים יִהְיֶה צוּף בְּשֶׁפַע . הַלְוַאי שֶׁיַצְלִיחוּ לְשַׁכְנֵעַ אֶת הַנְהָלַת בֵּית הַסֵפֶר . . . יְלָדִי ם מַשְׁפִּיעִי ם אֵילוּ פְּעֻלוֹת אַתֶם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לְאַפְשֵׁר לְבַעֲלֵי הַחַיִים לִחְיוֹת בַּסְבִיבָה ? 52 14 . אטינגר, ל' ( 2003 ) . אוריינות אקולוגית על רגל אחת . "הכדור בידינו", ביטאון לחינוך סביבתי - חברתי, ,7 65 - 67 . 61׀ פלא טבע מדריך למורה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار