صفحة: 11

א . יצירת כמויות לפי יחס נתון 8 . על המדפים הכתומים בחנות ג'לי-לי מניחים רק שקיות שבהן היחס בין מספר סוכריות התות למספר סוכריות הבננה הוא 2 : 5 . זו התבנית המתאימה ליחס : האם שקית זו מתאימה למדף הכתום ? קראו את השיחה בין לני לאיתן . האם לני צודקת ? האם איתן צודק ? לא, כ י כ ד י לקבל מ תב נ ית ז ו 4 ו כ ריות ב ננ ה צרי להשת מ ש בתב נ ית פ ע מ יי , אבל א ז יהיו לא, כ י בתב נ ית יש 5 ו כ ריות תות רק 10 ו כ ריות תות . ואי א פ שר לה כ י ממנ ה שקית שבה 12 ו כ ריות תות, כ י 12 אי נ ו כ פ ולה של 5 . לני איתן 12 סוכריות תות 4 סוכריות בננה ד יו ב פעילות 9 נעזרים בטבלה כדי לבדוק אם זוג מספרים מתאים ליחס הנתון 6 : 5 . הדרך להיעזר בטבלה היא על ידי בדיקה אם המספרים בכל שורה נוצרו מהכפלת כל אחד מהמספרים המייצגים את היחס ( 6 : 5 ) באותו המספר . לדוגמה, התבוננו בשורה של שקית 4 : סוכריות סוכריות שוקולד האם השקית וניל מתאימה ליחס ? כן 0121שקית 1 לא 2181שקית 2 0242שקית 3 4203שקית 4 ד וג מ אות שקית זו אינה מתאימה ליחס, מכיוון שהיא אינה נוצרת מהכפלת היחס באותו המספר . ונילשוקולד , אזי כדי לקבל 30 סוכריות שוקולד יש לשכפל את התבנית 5 פעמים אם היחס הוא 5 : 6 ( 30 = 6 × 5 ) . אולם במקרה כזה מקבלים 25 סוכריות וניל ( 25 = 5 × 5 ) , ואילו נתונות רק 24 סוכריות וניל . כפעילות נוספת אפשר לבקש מהתלמידים לתקן את השורות הלא מתאימות בטבלה כך שיתאימו ליחס, ולדון עם התלמידים בדרכים לתיקון . 11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار