|
صفحة: 102
102 סִימָנִים בִּמְקוֹם מִילִים כְּשֶאֲנַחְנוּ רוֹאִים אֶת הַתְמוּנָה הַזֹאת - - אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים שֶהַיוֹם אֲנַחְנוּ צְרִיכִים מִטְרִייָה . אֵיךְ אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים אֶת זֶה ? בַּתְמוּנָה אֵין מִטְרִייָה, וְהַמִילָה "גֶשֶם" לֹא מוֹפִיעָה, אָז אֵיךְ הַתְמוּנָה "אוֹמֶרֶת" לָנוּ שֶאֲנַחְנוּ צְרִיכִים מִטְרִייָה ? הַתְמוּנָה שֶל הֶעָנָן עִם הַטִיפּוֹת הִיא סִימָן . כְּשֶאֲנַחְנוּ רוֹאִים אֶת הַתְמוּנָה הַזֹאת, אֲנַחְנוּ מְבִינִים שֶהִיא סִימָן לְיוֹם שֶל גֶשֶם . סִימָן הוּא צִיוּר אוֹ צוּרָה שֶאֲנַחְנוּ מִשְתַמְשִים בָּהֶם בִּמְקוֹם בְּמִילִים . אֶפְשָר לִרְאוֹת סִימָנִים בְּכָל מָקוֹם : בַּבַּיִת, בַּכִּיתָה, בָּרְחוֹב . לָמָה אֲנָשִים מִשְתַמְשִים בְּסִימָנִים ? הַסִימָנִים עוֹזְרִים לָהֶם לְהָבִין מַהֵר מָה הֵם צְרִיכִים לַעֲשׂוֹת . לְמָשָל, כְּשֶמִישֶהוּ רוֹאֶה אֶת הַתַמְרוּר "עֲצוֹר" - - הוּא מֵבִין מִייָד מָה הוּא צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת וְעוֹצֵר אֶת הַמְכוֹנִית . בִּמְקוֹמוֹת שֶנִמְצָאִים בָּהֶם אֲנָשִים מֵאֲרָצוֹת שוֹנוֹת, כְּמוֹ שְׂדוֹת תְעוּפָה אוֹ מוּזֵיאוֹנִים, מִשְתַמְשִים בְּסִימָנִים . כָּכָה קַל לַאֲנָשִים שֶמְדַבְּרִים שָׂפוֹת שוֹנוֹת לְהָבִין לְאָן הֵם צְרִיכִים לָלֶכֶת אוֹ אֵיפֹה לִמְצוֹא אֶת מָה שֶהֵם רוֹצִים . בִּשְׂדוֹת תְעוּפָה, לְמָשָל, הַסִימָנִים עוֹזְרִים לַאֲנָשִים לָדַעַת אֵיפֹה יֵש מִסְעָדוֹת אוֹ אֵיפֹה מְחַכִּים לַתִיקִים . אֲנָשִים בְּכָל הָעוֹלָם מִשְתַמְשִים בְּסִימָנִים כָּל הַזְמַן . מִייָד فورًا שְׂדֵה תְעוּפָה / שְׂדוֹת תְעוּפָה مطار / مطارات 7 . קִרְאוּ אֶת הַמִשְפָּטִים וְכִתְבוּ בַּמַחְבֶּרֶת נָכוֹן אוֹ לֹא נָכוֹן : א . סִימָנִים יְכוֹלִים לְהַרְאוֹת לָנוּ מָה לַעֲשׂוֹת בִּמְקוֹם מִילִים . נָכוֹן | לֹא נָכוֹן ב . מְבִינִים אֶת הַסִימָן אַחֲרֵי שֶמִסְתַכְּלִים בּוֹ הַרְבֵּה זְמַן . נָכוֹן | לֹא נָכוֹן ג . אֲנָשִים שֶמְדַבְּרִים שָׂפוֹת שוֹנוֹת צְרִיכִים סִימָנִים שוֹנִים . נָכוֹן | לֹא נָכוֹן סימנים במקום מילים התלמידים קוראים טקסט מידע שמפרט את היתרונות בשימוש בסימנים במקומות ציבוריים, לדוגמה בשדות תעופה . אוצר מילים סימנים במקום מילים אפשר להקדים לקריאה של הטקסט שיחה בכיתה על טיסה ליעד תיירותי מוכר למשל איסטנבול או פריז . שיחה כזאת גם מאפשרת הקניה ותרגול של אוצר המילים החדש בטקסט . בין השאר אפשר לשאול את התלמידים : איך אפשר להגיע לאיסטנבול ? איך אפשר לדעת מה מזג האוויר באיסטנבול ? איך אפשר להבין לאן צריכים ללכת כשמגיעים לאיסטנבול ועוד . 102
|
|