|
صفحة: 31
סְ לִ יחָ ה , מָ ה הַ שָ עָ ה ? 31 2 . הַקְשִיבוּ שוּב לַשִׂיחוֹת וְאִמְרוּ בְּאֵילוּ שִֹיחוֹת הַזְמַן עוֹבֵר מַהֵר, וּבְאֵילוּ שִֹיחוֹת הַזְמַן עוֹבֵר לְאַט . 3 . מָתַי אַתֶם מַרְגִישִים שֶהַזְמַן עוֹבֵר מַהֵר ? מָתַי אַתֶם מַרְגִישִים שֶהַזְמַן עוֹבֵר לְאַט ? קִרְאוּ אֶת הַסִיפּוּר, וְכִתְבוּ בַּמַחְבֶּרֶת סִיפּוּר קָצָר עַל עַצְמְכֶם . לִפְנֵי שֶאַתֶם מַתְחִילִים לִכְתוֹב, חִשְבוּ : • מָתַי זֶה הָיָה ? • אֵיפֹה הֲיִיתֶם ? • מָה עֲשִׂיתֶם ? • הַזְמַן עָבַר לָכֶם מַהֵר אוֹ לְאַט ? • לָמָה הַזְמַן עָבַר לְאַט אוֹ מַהֵר ? דוּגְמָה : כְּשֶהַזְמַן עָבַר לִי מַמָש מַהֵר בַּחוֹפֶש הַגָדוֹל טַסְתִי עִם הַמִשְפָּחָה לְשָבוּעַ לְטוּרְקְיָה . הָיִינוּ בְּמָלוֹן יָפֶה עִם בְּרֵיכָה גְדוֹלָה מְאוֹד . כָּל הַיוֹם שָׂחִינוּ בַּבְּרֵיכָה, אָכַלְנוּ גְלִידוֹת וְשָתִינוּ מִילְקְשֵיְיק . לִפְעָמִים רָאִינוּ סְרָטִים אוֹ שִׂיחַקְנוּ בַּמַחְשֵב בַּחֲדַר הַמִשְׂחָקִים שֶל הַמָלוֹן . הָיָה לָנוּ כָּל כָּךְ כֵּיף ! לֹא הֶאֱמַנְתִי שֶהַזְמַן עָבַר כָּל כָּךְ מַהֵר וּכְבָר חָזַרְנוּ הַבַּיְתָה . פעילות 2 כדאי לנסות להביא את הילדים לנסח מסקנה בנוגע למצבים שבהם הם מרגישים שהזמן עובר מהר ובנוגע למצבים שבהם הם מרגישים שהזמן עובר לאט . בהקשר זה כדאי להשתמש בביטויי הזמן כאשר או כש . . . שנלמדו בכיתה ה : הזמן עובר לאט כש . . . הזמן עובר מהר כש . . . פעילות 3 פעילות זו מזמנת לתלמידים כתיבת שיח מורחב – סיפור אישי . תחילה נחשפים התלמידים לדוגמה של סיפור כתוב, ואחר כך הם מתבקשים לכתוב על עצמם בעזרת כמה נקודות עוגן . יש להסביר לתלמידים על החשיבות של חשיבה ותכנון לפני הכתיבה ולכוון את תשומת לבם לנקודות העוגן . לאחר הכתיבה אפשר לבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות ולעבוד בשיתוף פעולה : א . תנו לחבר או לחברה לקרוא את הסיפור שלכם, ואתם תקראו את הסיפור שהם כתבו . ב . כל אחד יגיד מה מצא חן בעיניו בסיפור שקרא . ג . כל אחד יגיד מה לדעתו כדאי להוסיף לסיפור כדי שיהיה עוד יותר טוב וברור . דבר זה מאפשר לתלמידים להיות גם בתפקיד המוענים - הכותבים וגם בתפקיד הנמענים - הקוראים . המטרה היא לפתח אצל התלמידים רגישות לטקסט – דבר שיכול לשפר את הכתיבה שלהם . יש להדריך את התלמידים לא לפגוע בחבריהם ולא לזלזל בסיפורים שלהם . אוצר מילים כְּשֶהַזְמַן עָבַר לִי מַמָש מַהֵר ( דוגמה לסיפור ) – רצוי לבקש מהתלמידים לאתר את כל הפעלים בסיפור ולזהות כי כולם בזמן עבר, כי הסיפור מתאר אירוע שקרה בעבר . כמו כן, כדאי לציין כי פעלים רבים בטקסט בונים את רצף העלילה בסיפור . 31
|
|