صفحة: 4

קריאת טקסטים ארוכים חוברת 2 מציעה בהדרגה טקסטים ארוכים לקריאה . לתלמידים מסוימים ייתכן שיהיה בכך קושי , ולכן יש אפשרות לחלק את הקריאה לחלקים ולא לקרוא את כל הקטע ברציפות . כמו כן , החוברת מציעה מבחר של קטעים לקריאה - ארוכים וקצרים , והמורה תבחר מה להציע לתלמידיה . להלן תיאור של תהליך הקריאה הרצוי של טקסטים ארוכים בחוברת : 2 . 1 טרום קריאה בפעולות של טרום קריאה יש להכניס פעילויות של קריאה מרפרפת . המטרה היא להתיידד עם הטקסט לפני הקריאה , לזהות מילים מוכרות ולשער על פיהן במה יעסוק הטקסט . מספור שורות - אפשר למספר את השורות בטקסט כדי להקל את ההתמצאות בו . זיהוי המוכר : מילים - פתחו את השיעור ברשימת המילים המוכרות שהוקנו קודם לכן . כתבו אותן על הלוח , ובקשו מהתלמידים לזהות אותן בתוך הטקסט . זיהוי המוכר : דמויות - אפשר להשתמש באסטרטגיה של זיהוי שמות הדמויות ומילות מפתח הקשורות לנושא הטקסט . בתחילה אפשר להתרכז בהתחלות של המשפטים ולסמן ( במרקר ) את הדמויות ( אבא , אימא , תמר , ברק ) . בהמשך תוכלו להפנות את תשומת הלב לכך שהדמויות יכולות להופיע לא רק בהתחלות של המשפטים . מטרת שתי הפעילויות האלה היא גילוי - איתור פרטי מידע פשוטים וקצרים בתוך הטקסט . לאחר שהתלמידים ימצאו את המידע , שאלו אותם : " איפה זה כתוב ? " , ובקשו לציין שורה . כך תטמיעו את האסטרטגיה של חזרה לטקסט . בניית מילים חדשות - בנו על הלוח את המילים החדשות תוך שיתוף התלמידים בשיח על האותיות קסם וחברים - 2 עקרונות כלליים קסם וחברים 2 היא השלב השני משלושת שלבי רכישת הקריאה בסדרה . על עקרונות התוכנית כולה קראו במדריך למורה של חוברת . 1 ביחידות ההוראה בחוברת זאת חוזרים על האותיות שנלמדו בחוברת , 1 ומצרפים אליהן את סימן החיריק . בהדרגה מקנים אותיות חדשות ומשלימים את הוראת כל אותיות הא " ב . את האותיות החדשות מקנים כמו בחוברת הקודמת . גם כאן הצליל החדש נלמד באמצעות צליל בתוך מילה ( התחלת מילה , אמצע מילה או סוף מילה ) . בחוברת זאת מופיעים טקסטים רבים מסוגות שונות ( סיפור , מכתב , קומיקס , רשימה , דו - שיח ) . הטקסטים והפעילויות גם חוזרים על כל מה שנלמד , וגם מפתחים ומקדמים את היכולת לקרוא ולהבין טקסטים ארוכים יותר ומורכבים יותר . בחוברת זו נוספים דגמים חדשים של פעילויות . יש להסביר לתלמידים כיצד מתמודדים עם כל פעילות חדשה . לדוגמה , כאשר מופיע לראשונה קלוז יש להסביר שחייבים לקרוא עד סוף המשפט , כי המידע הרלוונטי עשוי להיות בסוף המשפט . חוברת זו נפתחת בעמודים אחדים של דפי מעבר , מעין חזרה והכנה ללימוד התנועה החדשה ; ארבעת העמודים בעלי הרקע הסגול מיועדים לתלמידים שזקוקים לרענון ולחיזוק האותיות וסימני הניקוד שלמדו בחוברת . 1 ארבעת העמודים בעלי הרקע התכלת מיועדים לתלמידים שאפשר לאתגר אותם בקריאת משפטים וקטעים קצרים ובפעילויות מורכבות יותר . כל מורה תציע לתלמידים את דפי המעבר - חלקם או כולם - בהתאמה לצורכיהם וליכולותיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار