|
صفحة: 5
הצעות לפעילויות כלליות ההצעות לפעילויות מדגימות איך להשתמש באיורים , בטקסטים ובפעילויות שבחוברת כמנוף לעשייה רחבה ועשירה בכיתה . פעילות כתיבה בעקבות הקריאה - נצלו את קריאת הטקסטים בחוברות כדי לעודד כתיבה אישית בעקבות הטקסט . כדאי שהתלמידים יכתבו לפחות 3 פעמים בשבוע כתיבה חופשית . במדריך המצורף לכל טקסט תוכלו למצוא הצעות לפעילויות כתיבה . וסימני הניקוד . כותרות - קראו את הכותרות , והעלו השערות לגבי תוכן הקטע . . 2 קריאת הטקסט לאחר האזנה לקריאה של המורה , כשהטקסט כבר מוכר לילדים , כדאי להנחות את התלמידים לקריאה דמומה . בהמשך אפשר לוותר על ההקראה , ולעודד תלמידים לקרוא את הטקסט בעצמם . אם הטקסט ארוך , אפשר לחלקו לחלקים על - פי התוכן , ולשאול שאלת הבנה קצרה בתום כל קטע . יש לזכור : בשאלות בחוברת מופיעות רק מילים שהתלמידים יכולים לקרוא . הטקסט מזמן שאלות נוספות של הבנה , שיש לשאול בעל פה ולענות עליהן בעל פה , כדי להרחיב ולהעשיר את רמות החשיבה על הטקסט . תלמידים שיכולים לקרוא ולבצע את הפעילויות - יש לאפשר להם לעשות כן . אחרי כל שאלה צריך להחזיר את התלמידים אל הטקסט , כדי שיראו היכן המידע הגלוי נמצא בטקסט . אם השאלה דורשת הסקה בקשו מהתלמידים להסביר איך הגיעו למסקנה . . 3 פעילויות לאחר קריאה מתן כותרת - אפשר לבקש מהתלמידים להציע כותרת אחרת לטקסט ולדון אתם בשאלה : איזו כותרת מוצלחת יותר , ומדוע ? ציור והמחזה - אפשר להציע פעילויות של ציור או של המחזה הקשורות לטקסט . רפלקציה ובירור מידע - כדאי לברר עם הילדים : מה ידענו על הכתוב לפני הקריאה , כשהעלינו השערות לפי הכותרת ? אוצר מילים - כדאי להציע לתלמידים קבוצה של 7 עד 10 מילים שכבר למדו ולבקש שישתמשו בכמה שיותר מהן בטקסט קצר , בכתב או בעל פה . אפשר לערוך תחרות בין יחידים ובין קבוצות . איורים כתומכי קריאה בחוברת יש איורים רבים . האיורים שונים זה מזה מבחינת התייחסותם לטקסט : א . האיור מייצג בדיוק מה שכתוב בקטע - במקום שיש איור כזה , יש להסביר את משמעותו . איור זה הוא עזרה חזותית למתקשים בקריאה . ב . האיור מדגים רק משפט אחד מכל קטע - יש להסביר לתלמידים שהם יכולים להסיק ממנו רק פרטים בודדים . ג . האיור הוא הטקסט - איורים אלה מוצגים לרוב במרכז הדף . האיור מוסיף מידע על הטקסט . כדאי לחזק אצל התלמידים את יכולת ההבחנה בפרטי האיור וללמדם להסיק ממנו מסקנות . הפניה מושכלת של התלמידים לאיורים ושיח בעקבותיהם יטמיעו אסטרטגיה של " קריאת " איורים ויחזקו את האוריינות החזותית .
|
|