صفحة: 114

בעמודים 153 – 145 התלמידים עוסקים ביחידות מידה שונות : מטר ( מ ' ) למדידת אורך והיקף ומטר רבוע ( מ " ר ) למדידת שטח ( פעילויות 17 – 12 ) מילימטר ( מ " מ ) למדידת אורך והיקף ומילימטר רבוע ( ממ " ר ) למדידת שטח ( פעילות 22 ) קילומטר ( ק " מ ) למדידת אורך והיקף ודונם , השווה ל - 1 , 000 מ " ר , למדידת שטח ( פעילויות . ( 25 – 23 פעילות 26 מסכמת את כל יחידות המידה שנלמדו . יש לשים לב שדונם הוא יחידת מידה יוצאת דופן . בעוד שעד כה יחידות המידה למדידת שטח שנלמדו הן בצורת ריבוע : 1 מ " מ – מילימטר רבוע 1 סמ " ר – סנטימטר רבוע 1 מ " ר – מטר רבוע לדונם אין צורה מסוימת , וכל שטח השווה ל - 1 , 000 מ " ר יכול לייצג אותו . בנוסף , כשמודדים ביחידות מידה של מ " ר אין משמעות הדבר שאפשר לחלק את השטח הנמדד לריבועים של 1 מ " ר , למשל במקרה של הגינה המלבנית המסורטטת כאן בהקטנה : שטחה של הגינה הוא 4 מ " ר אף על פי שאי אפשר לחלק אותה לריבועים של 1 מ " ר . אולם כשמדברים על יחידת המידה מ " ר מתכוונים לריבוע שאורך כל צלע שלו 1 מטר . כשמדובר בדונם , אין לו צורה מסוימת . למרות זאת אפשר לחשב שריבוע שאורך כל צלע שלו 32 מ ' הוא בעל שטח השווה בקירוב לדונם . פעילות 12 היחידה " מטר רבוע " היא יחידת מידה שימושית בחיי היום - יום . פעילות זו נועדה להמחיש את השטח של יחידת מידה זו . התלמידים כבר יודעים ש - 1 מטר שווה ל - 100 ס " מ , ולכן החשיבה האינטואיטיבית תוביל אותם לומר שבמטר רבוע יש 100 סנטימטרים רבועים . אולם היחס המתקיים בין יחידות האורך אינו היחס המתקיים בין יחידות השטח . מחשבים כמה סנטימטרים רבועים יש במטר רבוע : יחידת המידה " מטר רבוע " היא ריבוע שאורך כל צלע שלו 1 מטר . מדמיינים שמחלקים את היחידה הזו למשבצות של 1 סמ " ר : בכל שורה יהיו אם כך 100 משבצות של 1 סמ " ר ויש 100 שורות כאלה . בסך הכול יהיו 10 , 000 משבצות של 1 סמ " ר . במילים אחרות : ב - 1 מ " ר יש 10 , 000 סמ " ר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


 لمشاهدة موقع كوتار بأفضل صورة وباستمرار